Beste, het laatste: Nieuws van Climaxi
Greenwash award WK 2014Onder luid protest van de lokale bevolking begon vorige week het WK voetbal in Brazilië. Climaxi vzw, lid van Friends of the Earth International, lanceert rond het WK zijn Greenwash Award 2014 en kiest de 'vuilste' sponsors van het WK. De kandidaten zijn: Coca Cola, Adidas en McDonald’s. Er kan online gestemd worden. De winnaar zal in de week van de finales bekend worden gemaakt.
Zeetong: vis van het jaarDe VLAM heeft samen met de visserijsector zijn Vis van het Jaar voorgesteld. Dit keer werd het zeetong. De zeetong werd gekozen als symbool voor ecologisch duurzame visserij. Men wil de consumptie van tong stimuleren. Climaxi, een beweging voor klimaat en sociale rechtvaardigheid én producent van Fish & Run (Persprijs Duurzame Ontwikkeling van de Federale Raad) vindt dat de VLAM het over een andere boeg moet gooien.
Climaxi dient "zienswijze" inHuidig Minister van Economische Zaken in Nederland, MinisterKamp, besloot een structuurvisie op te maken rondschaliegaswinning. Deze moet begin 2015 klaar zijn. Op 29 mei werd de kennisgevingsnota gelanceerd in functie van een plan-MER die de basis moet vormen voor de opmaak van een structuurvisie. Deze structuurvisie zal aangeven of en zo ja waar in Nederland mogelijk schaliegas gewonnen kan worden. Het openbaar onderzoek loopt van 29 mei tot en met 9 juli 2014.
Climaxi dient alvast een zienswijze in met een aantal belangrijke opmerkingen en kritiek op de huidige nota.
Het Climaxi team Filip De Bodt – Famke Vekeman - Lieve Van Dijck |