Nieuwe advertentiesoftware Facebook jaagt consumenten de stuipen op het lijf





Na de toenemende druk op Facebook die is ontstaan na de geflopte beursgang en de grote twijfels die zijn gerezen over de efficiƫntie van zijn advertentiemodel, introduceert het sociale netwerk een controversiƫle software die nagaat of mensen die online een advertentie hebben bekeken later daadwerkelijk in de winkel tot de aankoop van het geadverteerde product overgaan.

Facebook werkt daarvoor samen met Datalogix, een bedrijf dat data over 70 miljoen Amerikaanse huishoudens heeft aangekocht die afkomstig zijn uit getrouwheidskaarten van zo’n 1.000 retailzaken, waaronder supermarkten en drogisterijen.

Datalogix vergelijkt die informatie met de email- of Facebookadressen die er aan gelinkt zijn. Zo kan Datalogix de effectiviteit van Facebookadvertenties nagaan. Alles gebeurt anoniem.

Volgens Facebook zijn de resultaten opmerkelijk gunstig. In 45 campagnes die werden gemeten blijkt dat in 70% van de gevallen, elke dollar die op Facebook wordt uitgegeven drie bijkomende dollars opbrengt in de winkel.

Consumentenorganisaties hekelen de praktijk. Die zou Facebookgebruikers onvoldoende zeggenschap geven over het gebruik van hun data. Zo hebben mensen die hun surfgedrag niet aan de software gekoppeld willen zien, geen opt-outmogelijkheid.

Bron : Financial Times / Express.be