Hoe ban je extremisme uit de maatschappij?









De geschiedenis biedt tal van voorbeelden van extreme ideologieën die zich meester maken van een gans volk. Historisch gezien zijn het vaak andere extreme ideeën die zulk extremisme in de kiem smoren, maar wiskundigen hebben nu een model ontwikkeld dat ons zou kunnen helpen om gematigdheid te verspreiden.
“Waarom slaagt gematigdheid er slechts zelden in om het pleit te winnen,” vroeg Steve Strogatz van Cornell University in Ithaca zich af. Via wiskundig onderzoek slaagde hij er, samen met zijn collega’s, eindelijk in om een antwoord te bieden op die vraag.
Technology Review:
Hun model bestaat uit een menselijke maatschappij waarvan de leden kunnen aanleunen bij twee verschillende extreme ideologieën, A en B. Sommige individuen, die de AB-gematigden worden genoemd, horen bij geen van beide. De meeste individuen kunnen wisselen tussen de groepen, maar een bepaalde fractie van fanatici doet dit nooit.
De regels van het model zijn als volgt:
Het model werkt in stappen en bij elke stap wordt er een willekeurige spreker en luisteraar gekozen uit de groep.
Als de spreker een A of B is en de luisteraar een extremist uit het andere kamp, wordt de luisteraar een AB-gematigde.
Als een A of B praat met een AB-gematigde, wordt deze laatste zelf een extremist.
In alle andere gevallen gebeurt er niets.
De conclusies van dit model zijn dan de volgende:
Een bevolking die bestaat uit aanhangers van B en een bepaald aandeel van A-fanatici kan relatief snel het bestaande B-dogma doen omslaan in een A-dogma, afhankelijk van hoeveel A-fanatici er zijn.
Als gematigden via een extra ‘koppigheidsfactor’ moeilijker te overtuigen zijn, wordt hun groep paradoxaal genoeg kleiner omdat het oude dogma dan sneller afkalft.
Enkel in een scenario waar ook AB-gematigden anderen kunnen overtuigen, kan gematigdheid verspreid worden onder de bevolking.
Strogatz concludeert uit zijn simplistisch wiskundig model dat het erg belangrijk is voor gematigden om hun mening te verkondigen. Andere factoren, bijvoorbeeld TV-advertenties die gematigdheid promoten, kunnen daar ook bij helpen.

Bron : Express.be

Related Posts: