διδασκαλία ΣαουδαÏάβων ιεÏοκηÏÏκων», γÏάφει η γεÏμανική κυβÎÏνηση σε απάντησή της μετά από σχετικό εÏώτημα για τις σχÎσεις Κοσσυφοπεδίου-Σαουδικής ΑÏαβίας, το οποίο κατÎθεσε η κοινοβουλευτική ομάδα της ΑÏιστεÏάς. Εκτός από τη δÏάση των ιεÏοκηÏÏκων, διαβάζουμε στην απάντηση της γεÏμανικής κυβÎÏνησης ότι στο ΚοσσυφοπÎδιο δÏαστηÏιοÏνται επίσης «σε διαÏκή βάση» ΆÏαβες ιδιώτες επενδυτÎÏ‚, ΜΚΟ, αλλά και κÏατικά και ημικÏατικά ιδÏÏματα.
ΣÏμφωνα με τη βουλευτή της ΑÏιστεÏάς Σεβίμ ÎταγκντελÎν, που Ï…Ï€Îβαλε το σχετικό εÏώτημα, το ΚοσσυφοπÎδιο τα τελευταία χÏόνια Îχει μετατÏαπεί σε κÎντÏο της ισλαμιστικής Ï„ÏομοκÏατίας στα Βαλκάνια, κι αυτό κάτω από το βλÎμμα της διεθνοÏÏ‚ στÏατιωτικής δÏναμης KFOR, η οποία βÏίσκεται στην πεÏιοχή και στην οποία συμμετÎχουν 700 ΓεÏμανοί στÏατιώτες. Η ίδια υπογÏαμμίζει την ανάγκη η γεÏμανική κυβÎÏνηση να δώσει στη δημοσιότητα τα στοιχεία που γνωÏίζει για τον αÏιθμό ισλαμιστών μαχητών που δÏαστηÏιοποιοÏνται στην πεÏιοχή του Κοσσυφοπεδίου, δεδομÎνου μάλιστα ότι στη ΓεÏμανία ζουν πεÏίπου 400.000 μετανάστες από την πεÏιοχή αυτή.
Η εξάπλωση του Î™ÏƒÎ»Î±Î¼Î¹ÎºÎ¿Ï ÎšÏάτους στη βαλκανική χεÏσόνησο
Το ΚοσσυφοπÎδιο Îχει μόλις 2 εκατομμÏÏια κατοίκους. Από το 2012 μÎχÏι Ï€ÎÏυσι πεÏί τα 316 άτομα, ανάμεσά τους γυναίκες και παιδιά, άφησαν το ΚοσσυφοπÎδιο με σκοπό να ενταχθοÏν στην Ï„ÏομοκÏατική οÏγάνωση Ισλαμικό ΚÏάτος. Το λιγότεÏο 58 από αυτοÏÏ‚ υπολογίζεται ότι είναι ήδη νεκÏοί, ενώ γÏÏω στους 120 ξαναγÏÏισαν πίσω, σημειώνει ο εκπÏόσωπος Ï„Ïπου του υπουÏγείου ΕσωτεÏικών του Κοσσυφοπεδίου Μπακί Κελανί σε εÏώτηση της Deutsche Welle.
ΣÏμφωνα με τα στοιχεία του Κελανί αυτή την στιγμή εκκÏεμοÏν κατηγοÏίες σε βάÏος τουλάχιστον 240 ατόμων για οÏγάνωση και συμμετοχή σε Ï„ÏομοκÏατικÎÏ‚ Ï€Ïάξεις, συμμετοχή σε Ï„ÏομοκÏατικÎÏ‚ ενÎÏγειες εκτός Κοσσυφοπεδίου, στÏατολόγηση, υποστήÏιξη και χÏηματοδότηση της Ï„ÏομοκÏατίας. Το 2013 συνελήφθησαν πεÏίπου 130 κατηγοÏοÏμενοι. Οι αÏιθμοί αυτοί αποδεικνÏουν ότι το ακÏαίο Ισλάμ σε μια χώÏα κατά πλειοψηφία μουσουλμανική αποτελεί Îνα σημαντικό Ï€Ïόβλημα, διότι παÏά την τεÏάστια διεθνή στήÏιξη για την αντιμετώπισή του οι αÏχÎÏ‚ του Κοσσυφοπεδίου δεν Îχουν καταφÎÏει ακόμα να θÎσουν την κατάσταση υπό Îλεγχο. Ο λόγος είναι ότι πίσω από τους αÏιθμοÏÏ‚ βÏίσκονται δυσεπίλυτα κοινωνικά Ï€Ïοβλήματα: φτώχια, ανεÏγία που αγγίζει το 40%, Îλλειψη Ï€Ïοοπτικής. Ως εκ τοÏτου αυξάνεται η οÏγή και πολλοί ωθοÏνται στον ενστεÏνισμό ακÏαίων μοÏφών του Ισλάμ που Ï€ÏοηγουμÎνως δεν υπήÏχαν στη χώÏα.
Η μουσουλμανική ταυτότητα μεταβάλλεται
ΣÏμφωνα με στοιχεία ειδικών σε θÎματα ασφάλειας, πεÏίπου 50.000 ΚοσοβάÏοι είναι σήμεÏα υποστηÏικτÎÏ‚ του συντηÏÎ·Ï„Î¹ÎºÎ¿Ï Î™ÏƒÎ»Î¬Î¼. Η πλειοψηφία του Ï€Î»Î·Î¸Ï…ÏƒÎ¼Î¿Ï Î¬Î»Î»Ï‰ÏƒÏ„Îµ στο πιο Ï€Ïόσφατα συσταθÎν κÏάτος της ΕυÏώπης ασπάζονται το Ισλάμ. Αλβανοί, Ρομά, ΤοÏÏκοι, Βόσνιοι. ΣήμεÏα, μποÏεί να δει κανείς όλο και πεÏισσότεÏες γυναίκες με μαντίλα σε αντίθεση με 15 χÏόνια Ï€Ïιν, που κάτι Ï„Îτοιο αποτελοÏσε εξαίÏεση. Ακόμα και οι γυναίκες που κυκλοφοÏοÏν με το Ï€Ïόσωπό τους εντελώς καλυμμÎνο δεν αποτελοÏν σπάνιο φαινόμενο.
Μάλιστα το παÏαδοσιακό Ισλάμ με επιÏÏοÎÏ‚ από το μυστικιστικό πνεÏμα του σουφισμοÏ, όπως είναι γνωστό από την πεÏίοδο της Οθωμανικής αυτοκÏατοÏίας, σταδιακά αÏχίζει να εκτοπίζεται και να επισκιάζεται από πιο αυστηÏÎÏ‚ μοÏφÎÏ‚ του Ισλάμ, που φαίνεται να Îχουν σαουδαÏαβική Ï€ÏοÎλευση. Το καλοκαίÏι του 2016 το ΙνστιτοÏτο Πολιτικών Σπουδών KIPRED δημοσίευσε ÎÏευνα γÏÏω από την επιÏÏοή της θÏησκείας στην κοσοβαÏική ταυτότητα. ΣÏμφωνα με τον συγγÏαφÎα της ÎÏευνας, Λουλτσίμ Πεσί, το 57% των Αλβανών στο ΚοσσυφοπÎδιο αυτοπÏοσδιοÏίζονται ως «Αλβανοί Î¼Î¿Ï…ÏƒÎ¿Ï…Î»Î¼Î±Î½Î¹ÎºÎ¿Ï Î´ÏŒÎ³Î¼Î±Ï„Î¿Ï‚Â» ενώ το 32% «αÏχικά ως μουσουλμάνοι και Îπειτα ως Αλβανοί».
Τζαμιά και ιεÏοκήÏυκες εν μÎσω οικονομικής Îνδειας
Ο Ï€Ïοσηλυτισμός των Αλβανών στο Ισλάμ ξεκίνησε σταδιακά μετά τον πόλεμο του Κοσσυφοπεδίου. Η Σαουδική ΑÏαβία, το ΚουβÎιτ και άλλα ισλαμικά κÏάτη επÎνδυσαν μαζικά στην ανοικοδόμηση της χώÏας και στην ανακατασκευή των κατεστÏαμμÎνων τζαμιών, απÎστειλαν ιεÏοκήÏυκες και στήÏιξαν οικονομικά τα φτωχά στÏώματα. ΣήμεÏα υπάÏχουν στο ΚοσσυφοπÎδιο 742 τζαμιά, στα οποία Ï€Ïοστίθενται πολλά άλλα κτήÏια θÏÎ·ÏƒÎºÎµÏ…Ï„Î¹ÎºÎ¿Ï Ï‡Î±ÏακτήÏα αλλά και σχολεία μελÎτης του ΚοÏανίου. ΣÏμφωνα με τον πολιτικό επιστήμονα Άγκον Îτεμγιάχα, επί σειÏά ετών η πολιτική ηγεσία ήταν αδιάφοÏη απÎναντι σε όλες αυτÎÏ‚ τις εξελίξεις. Επίσης και ο κοινωνιολόγος Σμαήλ Χασάν επιÏÏίπτει ευθÏνες στο κακό εκπαιδευτικό σÏστημα του Κοσσυφοπεδίου, το οποίο δεν κατάφεÏε να εμφυσήσει στους μαθητÎÏ‚ την ιδÎα μιας αυτόνομης ταυτότητας βασισμÎνης πάνω στη θÏησκευτική ανεκτικότητα.
Πάντως άλλοι ειδικοί, όπως ο θεολόγος Μπεσά ΙσμαÎλι εκτιμά ότι σε καμία πεÏίπτωση η Ï„ÏομοκÏατία δεν θα Ï€ÏÎπει να συνδεθεί με το Ισλάμ εν γÎνει, υπενθυμίζοντας ότι στους κόλπους των απλών μουσουλμάνων πιστών του Κοσσυφοπεδίου εκλείπει ο εξτÏεμισμός. Από την πλευÏά του, ο ΦλόÏιαν Κεχαγιά, διευθυντής του ΚÎντÏου Σπουδών για την Ασφάλεια (KCSS) στο ΚοσσυφοπÎδιο θεωÏεί ότι το Ï€Ïόβλημα του Î¹ÏƒÎ»Î±Î¼Î¹ÎºÎ¿Ï ÎµÎ¾Ï„ÏÎµÎ¼Î¹ÏƒÎ¼Î¿Ï Î¿Ï†ÎµÎ¯Î»ÎµÏ„Î±Î¹ στην κακή οικονομική κατάσταση της χώÏας και στις αδÏναμες κοινωνικÎÏ‚ δομÎÏ‚ που συνοδεÏονται από μια γενικότεÏη Îλλειψη Ï€Ïοοπτικής. Όπως επισημαίνει, όλες οι Ï€Ïοσπάθειες για διαφωτισμό αναφοÏικά με τα ζητήματα πίστης Ï€Îφτουν στο κενό λόγω των δÏσκολων κοινωνικών Ï€Ïοβλημάτων...
ΠΗΓΗ:dw.de