DEWINTER BEROEPT ZICH OP BISSCHOP BETROKKEN BIJ SEKSSCHANDAAL


Op een nieuwjaaretentje voor de Antwerpse pers vrijdag 6 januari 2017 stelde Filip Dewinter “drie nieuwe opvallende en diverse gezichten” voor de gemeenteraadsverkiezingen op 14 oktober 2018 voor, en het eerste campagnebeeld voor die verkiezingen. In het editoriaal van ‘Kerk en Leven’ haalt hoofdredacteur Luk Vanmaercke vandaag uit naar dat campagnebeeld van het Vlaams Belang.
De “drie nieuwe opvallende en diverse gezichten” zijn een lachertje. Het zijn Sam Van Rooy (31 j.), als personeelslid binnengehaald bij het Vlaams Belang nadat hij in 2011 bij de PVV van Geert Wilders werd buiten gegooid; Isabelle Huysmans (26 j.), altijd al actief geweest bij de Vlaams Belang Jongeren en enkel nieuw omdat ze van Edegem naar Antwerpen is verhuisd; en Freddy Van Gaever (78 j.), sinds dag 1 financier van het Vlaams Blok/Belang en enkel nieuw omdat hij van Wommelgem naar Antwerpen gaat verhuizen.
Het campagnebeeld is ook een lachertje. Een halve maan en een ster bovenaan een minaret doorstreept met een kruis. Zo’n halve maan en ster bovenaan een minaret hebben we overigens nog niet gezien aan een Antwerpse moskee. Boven de hoogste toren van de Antwerpse kathedraal is een kruis gefotoshopt. In werkelijkheid staat dat kruis er niet. Dewinter zegt het kruis te gebruiken als “het symbool van verzet tegen de islamisering en de multiculturalisering van onze stad “ (zie: http://atv.be/…/video-vlaams-belang-start-campagne-2018-op-…). Een rare keuze voor een vrijzinnige als Filip Dewinter.
“Politieke partijen mogen campagne voeren zoveel ze willen, maar religieuze symbolen horen daar niet in thuis”, stel Luk Vanmaercke vandaag in het editoriaal van ‘Kerk en Leven’, beter bekend als ‘het parochieblad’. “Het was even slikken, die eerste maandag van januari”, vervolgt Vanmaercke. “Een politieke partij die niet bepaald bekendstaat om haar liefdevolle christelijke waarden, eigent zich zomaar de Antwerpse kathedraal en het kruisbeeld toe, als symbolen voor een politieke campagne. De fatsoengrens wordt daarmee overschreden. Dat kunnen we niet zomaar laten passeren.”
“ (…) Deze campagne gaat zwaar over de schreef, om twee redenen. Ten eerste is het politieke misbruik van de kathedraal en het kruisbeeld ronduit ergerlijk. Religieuze en kerkelijke symbolen horen niet thuis in een politieke campagne. Partijen en hun spindoctors kunnen genoeg andere beelden bedenken. En laat men nu vooral niet beweren dat de kathedraal een algemeen Antwerps stadsbeeld is, want dat is hier overduidelijk niet de boodschap. Ten tweede worden religieuze symbolen gebruikt om een boodschap te brengen die haaks staat op wat de Kerk zelf zegt. We krijgen eens te meer een verhaal van ‘wij’ tegen ‘zij’, van de witten tegen de bruinen, de goeden tegen de slechteriken. Mensen tegen elkaar opzetten, het wordt steeds vaker de trieste en verwerpelijke strategie van politieke partijen om een deel van de bevolking voor zich te winnen. Die aanpak bevat geen toekomstvisie en zeker geen christelijke waarden.”
“De Kerk maakt zelf een heel andere keuze. Terwijl deze campagne de indruk wekt dat het gaat om katholieken versus moslims, kiest de Kerk helder en consequent voor een dialoog tussen de verschillende religies. Geen confrontatie dus, maar wederzijds respect. Dat een politieke affiche niettemin kerkelijke symbolen gebruikt om standpunten te promoten die regelrecht ingaan tegen die kerkelijke visie, is zeer kwalijk. Uitsluiting, haat en confrontatie staan haaks op de naastenliefde en de barmhartigheid van het evangelie (voor de volledige tekst zie: https://www.kerknet.be/…/…/de-kathedraal-blijft-van-iedereen)."
Filip Dewinter reageerde inmiddels met een persmededeling: “Dat de Kerk zich van vijand vergist, de verkeerde kant kiest en zich als dhimmi gedraagt, is niet nieuw: dat kennen we van de jaren dertig van de vorige eeuw. (…) Gelukkig zijn er ook binnen de Kerk heel andere, realistische stemmen. Zoals de Oostenrijkse bisschop Krenn die zei: ‘Karel Martel heeft in 732 nabij Poitiers de islam teruggedrongen, Prinz Eugen von Savoyen heeft in 1683 nabij Wenen de islam een halt toegeroepen en desnoods moeten we de islam een derde keer - hopelijk vreedzaam - terugdrijven naar de plaats waar hij thuishoort, aan de ándere kant van de Middellandse Zee.’"
Dat Filip Dewinter om zijn gelijk te halen beroep moet doen op een bisschop uit Oostenrijk toont aan dat hij het vér moet gaan zoeken. Dat Filip Dewinter niet aarzelt om zich te beroepen op een bisschop die door het Vaticaan gevraagd is terug te treden omdat hij in opspraak geraakte door een seksschandaal (zie: http://www.standaard.be/cnt/dmf11092t004_005) toont aan dat Dewinter geen scrupules heeft.

Bron Ed Steffens

Profielfoto van Ed Steffens



B

Profielfoto van Ed Steffens
ron: