persbericht Watch The Med Alarmtelefoon:ingecalculeerde en gemonitorde doden op de Middellandse Zee‏

[GB:
http://alarmphone.org/en/2016/05/27/statement-in-light-of-the-current-situation-in-the-mediterranean-sea/?post_type_release_type=post]

http://www.allincluded.nl/posts/persbericht-wtm-door-de-eu-ingecalculeerde-en-gemonitorde-doden-op-de-middellandse-zee/

Persbericht van Watch The Med Alarmtelefoon in reactie op de situatie op
de centrale Middellandse Zee en de tragische gebeurtenissen gisteren 26
mei 2016.

Door de EU ingecalculeerde en gemonitorde doden op de Middellandse Zee

Gisteren, donderdag 26 mei, duurde het meer dan vier uur voordat
reddingsschepen arriveerden. Vier uur vol zorgen en pogingen de angstige
mensen aan boord van een overvolle houten boot te ondersteunen. In een
SOS telefoongesprek heeft ons WatchTheMed Alarmtelefoon shift team om
6:21 uur de GPS-coördinaten aan het Italiaanse Maritiem Reddings
Coördinatie Centrum (MRCC) in Rome doorgegeven. Kort daarvoor kregen wij
een noodoproep vanaf een satelliet telefoon ongeveer 70 km ten
noordoosten van de Libische plaats Zuwara. De beller informeerde ons
over de boot waar hij op zat en een tweede boot waarmee ze samen waren,
elk met 500 mensen, onder wie een groot aantal Syrische en Iraakse
vluchtelingen. Om 10:31 uur naderde eindelijk redding, maar een uur
eerder was de tweede boot al gekapseisd, binnen gezichtsveld van de
eerste boot. We hebben contact met de boten gehad van 6.21 tot 10.31
CET, daarna hebben we het contact verloren. Om 9.20 hoorden we via de
contactpersoon op de boot over een groot aantal overledenen, verdronken
in de zee. Tot nu toe is het onduidelijk hoeveel mensen zijn overleden.
MRCC Rome heeft in hun dagelijks rapport een gekapseisde boot en 96
overlevenden gemeld. Dodelijke slachtoffers werden niet genoemd terwijl
die er duidelijk in grote aantallen zijn. De particuliere reddingsboot
Sea-Watch*, die aan het begin van de middag op de noodplek aankwam,
vertelde ons dat ze veel dode lichamen aantroffen en de levende mensen
er tussenuit hebben gered.

Ingecalculeerde sterfgevallen
In de afgelopen drie dagen zijn er weer duizenden vluchtelingen en
migranten vanaf de Libische kust vertrokken op overvolle boten op weg
naar Sicilië: Ongeveer 2600 mensen op dinsdag, 3000 op woensdag en 4000
gisteren, donderdag. Niemand kan nog beweren hierover verrast te zijn,
zeker niet degenen die verantwoordelijk zijn voor het migratiebeleid van
de EU. Maar ze weigeren de fatale visumregeling af te schaffen en
veilige routes mogelijk te maken. Integendeel: de Balkanroute die
migratiebewegingen met veel strijd vorige zomer geopend kregen is met
veel geweld afgelopen februari hermetisch gesloten. Onder de
slachtoffers van gisteren in de centrale Middellandse Zee zijn Syrische
en Iraakse vluchtelingen die waarschijnlijk als ze gekund hadden via de
Balkanroute hadden gereisd in plaats van te kiezen voor de langere er
gevaarlijkere route via Libië naar Italië. Door de sluiting van de
Balkanroute en de inhumane EU-Turkije deal worden vluchtelingen die
aankomen in Griekenland gevangen gehouden op de Griekse eilanden met de
dreiging naar Turkije gedeporteerd te worden. Terwijl diegenen die zich
op het Griekse vasteland bevinden in de ellende achtergelaten worden
zonder enig perspectief het land binnenkort te kunnen verlaten en
continue met valse informatie en angstaanjagerij geconfronteerd wordend.
Deze politieke veranderingen forceren vluchtelingen de veel
gevaarlijkere route via Libië te nemen.

Gemonitorde sterfgevallen
Al bijna één jaar nu probeert de militaire operatie EUNVFOR MED / Sophia
de centrale Middellandse Zee te controleren tussen Libië en Italië. De
focus van deze operatie ligt in de bestrijding van de zogenaamde
smokkelnetwerken. Deze 'smokkelaar-jagers' zijn uitgerust met high-tech
apparatuur, de zone voor de kust van Libië is een van de best bewaakte
maritieme plaatsen ter wereld. Hoe moeilijk kan het zijn om een klein
surveillance vliegtuig elk uur langs deze bekende migratie route te
sturen om vluchtelingenboten te lokaliseren en mensen direct te redden?
In plaats daarvan zijn het opnieuw de Italiaanse kustwacht, particuliere
initiatieven en NGO's die zich tot het uiterste moeten inspannen om
verlichting te bieden op de rampplekken en te redden wie er te redden
valt. Als ze vervolgens overlevenden naar Sicilië vervoeren ontbreken
daar simpelweg capaciteiten voor voedsel, onderdak en humane procedures
voor bijvoorbeeld gezinshereniging.

Situaties zoals gisteren zijn blijkbaar gewenst door de
verantwoordelijke autoriteiten: het sterven op zee gaat door. Ze zijn te
stoppen, natuurlijk heeft de welvarende en technologisch geavanceerde EU
hier de capaciteiten en kennis voor, maar er wordt moedwillig voor
gekozen deze niet in te zetten. Rampen worden zolang mogelijk verborgen
gehouden, kleiner voorgedaan of gebagatelliseerd om nieuwe publieke
protesten te voorkomen.

Wij roepen het uit, nog eens en keer op keer, over de massa's doden aan
'onze' grenzen de afgelopen 20 jaar, en de doden van gisteren. Als er
open en veilige migratieroutes waren dan zou niemand moeten sterven op
zee. Het sterven op zee is geen natuurramp die ons overkomt en ook geen
toeval. Het is in feite de berekende uitkomst van de EU grensbewaking en
visumregeling. Het sterven op zee is door de mens gemaakt en zou morgen
al de geschiedenis in kunnen verdwijnen als een duister hoofdstuk. Door
de grenzen te openen en toegang tot de veerboten te realiseren.

De lange zomer van migratie in de Balkan heeft aangetoond dat zodra
grenzen open zijn er geen 'smokkelaars' meer zijn. Men betaalt alleen
hoge bedragen en neemt gevaarlijke wegen wanneer men daartoe gedwongen
wordt door Frontex en co.

Een wereld zonder grenzen is mogelijk en zowel Frontex als ook de
'smokkelaars' zouden dan zijn verdwenen.
Daarom zeggen zeggen wij: Ferries niet Frontex

WatchTheMed Alarmtelefoon (27.05.2016)

WTM Alarmtelefoon biedt onafhankelijk ondersteuning en solidariteit aan
migranten die de Middellandse Zee oversteken op weg naar de EU.

Perscontact WTM alarmtelefoon teams Nederland via:
wtm.amsterdam(at)riseup.net
wtmnijmegen(at)gmail.com
wtmwageningen(at)gmail.com

Meer info over WatchTheMed alarmtelefoon project:
http://alarmphone.org/en/
http://watchthemed.net/
https://twitter.com/alarm_phone

* Meer info collega organisatie Sea Watch:
http://sea-watch.org/nl/

****************************************************************

Attachment:
Excerpts from the WTM-AP log book entries:

2016_05_25-CM-two boats in distress, direct call
Number of the boat: 0088216....376

5:25am, we received a direct call from a Thuraya number. The person
speaks Arabic so we cannot understand. All we can hear is "Libya" and
"Italy". It sounds like they might be on a boat as there are engine
sounds in the back.

5:34am, Our translator gets back to us and says that the man was talking
about 2 big boats that had left from Libya. Apparently they called the
Italian coastguards but they were not responding. And
apparently he spoke of 1000 people on the boats!

5:40-5.50: We try to call the Thuraya number in different ways but
cannot reach them. In between we checked their Thuraya credit and it was
good, over 70. We checked again a few minutes later and it had gone down
to 69.71.

6.10am: We call the Italian coastguards and we pass on the Thuraya
number. He checks and then says that they have the same number.
Apparently they were called by the boat but had the same problem that we
had: they could not establish their position.

6.16am: their credit has minimally decreased, 69.22 now.

6.17am: We reached the man on the boat. We try to give him instructions
on how to find the GPS position on Thuraya but the call was cut off. In
the meantime, credit has gone down to 62.77

6.20-6.40: We receive more information from the boatpeople:

26.21am: We received their coordinates: N033 Deg 018'014.242 E012 Deg
29'037.940. The man is in panic and says they are about to sink. There
are two boats, one boat is in a bad condition. The boats are metal boats
(but later it became clear that they were wooden boats).

6.29-6.35am: We call MRCC Rome again and pass on the new details and the
coordinates which they take.

6.51am: Credit has gone down to 56.32

6:58: We send an Email to MRCC and others with all details.

7:56am: the people on the boat called us again and we asked them to send
us an update of their position. we receive the new position at 7.58: N33
23'57,062; E12 29'45.553

8:00am: we called MRCC Rome again, we provided them with the new
coordinates.

8:12am: we sent an email to MRCC Rome and all the contacts we have,
asking for urgent help and providing them with the new coordinates

8:19am: we received new GPS coordinates: N033 Deg 025'024.298 E012 Deg
029'052.131

8:21am: Credit on the phone of the migrants on the boats is 41

8:23am: the people on the boats called and told us, one of the big
wooden boats is cracking and water started to fill the boat in the under
level (the boat has obviously two levels), the people are trying
desperately to empty the boat from water. in total there are around 1030
people on the three boats, the boats are made of wood. one of the big
boats is dragging the other, on the small boat are 30 people. NEW: there
are now three boats, because the two big boats, which were our case
already the whole morning, we're crossing a third, small boat with
migrant persons, and they continued to go on together, one big boat
towing the two other boats!!!!

08:30am: we called the Italian Augusta Offshore company because their
commercial boat ASSO VENTIQUATTRO IMO 9235294 is really close to the
boats in distress. They provided us with their operations department
number which could give us the number of the ship Asso Ventiquattro, but
the operation center opens not before 9am, so we have to wait...

8:35am: Credit from the Thuraya-phone on the boat is 39.5

8.35am: we tried calling another boat that is close called MInerva Zen
(there main center is in Ukraine), but the call didn’t go through

8.40am: we called the Malta coastguard. they already know about the
boats and are working on the case. we updated them. they have another 17
cases or so they are working on. they said they are doing their best.
the operator was very stressed on the phone.

8:45am: the people on the boat are calling, they told us one of the
boats just sank, 500 people are in the water and many already died ...

8:47am: the boat people confirmed that we should call Libyan coast
guard, we tried to reach the Libyan Coast Guard. We also decided to call
the Tunisian Coast Guard and explained them the distress situation, gave
them all the infos we have.

309:00am: we call the operational center of the Augusta Offshore Company
and explain the situation. They say that their ship ASSO VENTIQUATTRO
already knows about the case (they were contacted by MRCC rom) and that
it is on his way there now, going to help rescuing the people on the
sinking boat

9.18am: obviously a lot of different "players" are informed about the
case (MRCC Italy in Rome, Malta, Sea-Eye, Sea-Watch, private ships...)
and going to help, but until now the migrants didn't see any ships close
to them.

9.20am: contact to the people on the boat: a lot of people already dead,
our contact on the boat saw people drowning. They asked us where they
should heading to, they're 100 km away from Sabratah on the Libyan Coast
and try to head in direction of Lampedusa. One big boat is broken, the
second big Boat is now leaking too, the small boat is fine, but already
full of people

9:28am: credit of the Thuraya-phone on the boat: 33

9.29am: we informed everybody, staying in touch with the people on the
boat, but for the rest we're helpless

9.48am: we sent an SOS email with updates on the sinking boat:
Hello,
Thanks to everyone who is involved, we are aware that there are more
than 10 boats, so thank you for your efforts. We have received
unfortunate information that one of the boats sank already around the
position N033 Deg 023'057.062 E012 Deg 029'045.553. A lot of people
died. But for sure, there are people who know how to swim and most
probably they can be saved and pulled from the water.
Thank you,
xy Watch the Med Alarm Phone

09:56am: We called the Libyan coast guard, they were friendly, maybe
because we were talking in Arabic with them, they got all the info and
will help as soon as possible

10:00am: no answer from the people on the boats

10:03am: the people on the boats saw a ship, they estimate the distance
15 minutes away from them, but then the ship disappeared. we asked for
new coordinates and urged them to use whatever objects they have that
can reflect the light of the sun and use it in all direction to help
ships spot them

10:05am: Since a long time we're watching the "Minerva Zen", the Ship
from the ukrainian company, on Vesselfinder.com cruising around specific
coordinates: N33 12 E12 42, looking like searching for
something. This zone is close to the boat-people, but not exactly their
latest coordinates we have. "Asso Ventiquattro", the italian Ship, is
obviously also cruising more or less around the same area like the
Minerva Zen

10:06am: credit of Thuraya phone on the boat is 22.6;

10.15am: the people on the boat do not answer

-- 
All Included
Plantage Doklaan 12
1018 CM Amsterdam
tel. +31 20 3795236
http://www.allincluded.nl/
https://twitter.com/migrantenwelkom