
Η εισαγωγή του ΦΠΑ στην ιδιωτική παιδεία θα πρέπει να πιστωθεί - και όχι να χρεωθεί - στο Νίκο Φίλη, καθώς ο τελευταίος το υπερασπίστηκε σε μεγάλο βαθμό. Πρέπει πρώτα να κατανοήσουμε τι...
σημαίνει ιδιωτική παιδεία στο στάδιο της σχολικής υποχρεωτικής πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας παιδείας, προκειμένου στη συνέχεια να εξάγουμε τα κατάλληλα συμπεράσματα.
Σύμφωνα με το άρθρο 16 του Σύνταγματος, όλοι οι Έλληνες έχουν δικαίωμα δωρεάν παιδείας, σε όλες τις βαθμίδες της, στα κρατικά εκπαιδευτήρια. Tο Kράτος ενισχύει τους σπουδαστές που διακρίνονται, καθώς και αυτούς που έχουν ανάγκη από βοήθεια ή ειδική προστασία, ανάλογα με τις ικανότητές τους. Αυτό σημαίνει ότι το κράτος είναι υποχρεωμένο να έχει φροντίσει να παρέχει δωρεάν παιδεία ακόμα και στο πιο απομακρυσμένο χωριό. Αυτά, σύμφωνα με το Σύνταγμα, το οποίο δεν είναι προϊόν αριστερής διακυβέρνησης.
Καταρχήν, είναι προφανές ότι η ιδιωτική εκπαίδευση αποκλείει μέρος των Ελλήνων, καθώς, προκειμένου να υλοποιηθεί μια ιδιωτική επένδυση, θα πρέπει να υπάρχει μια ανταποδοτική προσδοκία...
Μια δεύτερη παρατήρηση είναι ότι από τη στιγμή που το κράτος είναι υποχρεωμένο να δεσμεύει το μέγιστο αριθμό πόρων για το συγκεκριμένο τομέα, προκειμένου να μπορεί να προσφέρει ένα από τα βασικότερα αγαθά της κοινωνίας στο σύνολο του πληθυσμού, ανεξάρτητα από το πόσοι πολίτες θα το αξιοποιήσουν, έχει εξαντλήσει τους διαθέσιμους πόρους για αυτό και πρέπει να κατανείμει τους υπόλοιπους διαθέσιμους πόρους του στις άλλες ανάγκες του πληθυσμού (υγεία, ασφάλιση, δημοκρατικά δικαιώματα, κοινωνική προστασία, δημόσια διοίκηση κ.λ.π.).
Με δεδομένο ότι το κράτος παρέχει την παιδεία δωρεάν, η αναζήτηση ενός διαφορετικού ή καλύτερου μοντέλου εκπαίδευσης μέσω ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων είναι είδος πολυτελείας. Με δεδομένο μάλιστα ότι το κράτος δεν παρέχει δωρεάν υγεία σε όλους τους αναγκαίους τομείς (φάρμακα, ειδικές εξετάσεις, θεραπείες, επείγουσες εγχειρήσεις κ.λ.π.), καθίσταται προφανές ότι το τελευταίο προβάλλει ως προτεραιότητα και όχι η έμμεση πριμοδότηση στην ιδιωτική εκπαίδευση, μέσω μηδενικού ΦΠΑ.
Όσον αφορά στα ιδιωτικά εκπαιδευτήρια, επίσης, ο μηδενικός ΦΠΑ καλύπτει και όλα τα υπόλοιπα έσοδα των εκπαιδευτηρίων, που προκύπτουν από τη μετακίνηση και σίτιση των μαθητών, αλλά και άλλες παράπλευρες δραστηριότητες, που δεν παρέχονται από τη δημόσια παιδεία και επιβαρύνουν τους γονείς.
Η συζήτηση για μηδενικό ΦΠΑ στα φροντιστήρια είναι επίσης εκτός κάθε λογικής. Η συζήτηση θα έπρεπε να εστιάζεται στην ενίσχυση του ρόλου του δημόσιου σχολείου, το οποίο θα πρέπει να παρέχει όλα τα απαραίτητα εφόδια για τη συνέχιση των σπουδών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Το επιχείρημα του μηδενικού ΦΠΑ στα φροντιστήρια ουσιαστικά επισημοποιεί και ενισχύσει το ρόλο τους, ο οποίος δεν είναι άλλος παρά η αποδυνάμωση της βασικής και συνταγματικά προβλεπόμενης και κατοχυρωμένης δημόσιας εκπαίδευσης.
Ο ρόλος του φροντιστηρίου δεν μπορεί παρά να είναι παραπληρωματικός και έκτακτος και να αφορά μόνο μαθητές που παρουσιάζουν ουσιαστικά προβλήματα στην κανονική εκπαίδευση. Επιπροσθέτως, το φροντιστήριο επιβαρύνει τα ωράρια των μαθητών και λειτουργεί αρνητικά, ενώ δεν πρέπει να αποσιωπούμε το γεγονός ότι αποτελεί μια ελληνική πατέντα που διαιωνίζει τα προβλήματα στην εκπαίδευση.
Ο ΦΠΑ θα πρέπει να καθιερωθεί και στα ιδιωτικά εκπαιδευτήρια και στα φροντιστήρια. Τα έσοδα αυτά, όμως, θα πρέπει να διατεθούν αποκλειστικά για την ενίσχυση της δημόσιας εκπαίδευσης, για να καλύπτουν καινοτομία, διευρυμένα ωράρια με πρόσθετες δραστηριότητες και ολοκλήρωση της εκπαιδευτικής ημέρας εντός του σχολείου, το οποίο είναι αναγκαίο για τα παιδιά αλλά και τους εργαζόμενους γονείς τους, με την πρόσληψη μεγάλου αριθμού εκπαιδευτικών.
Χρειαζόμαστε άριστη δημόσια παιδεία και όχι μεμονωμένους άριστους μαθητές, όπως κάποιοι νεοεμφανιζόμενοι πολιτικοί αρχηγοί – αστέρες διατυμπανίζουν, παρά το γεγονός ότι οι ίδιοι δεν διαθέτουν τα καλύτερα εχέγγυα στο συγκεκριμένο τομέα.
Στη Μεγάλη Βρετανία, η συζήτηση για την επιβολή ΦΠΑ στην παιδεία ξεκίνησε ήδη από το 2007, από την Fabian Society, ενώ πλέον είναι δεδομένη για τους Εργατικούς.
Το αίτημα θα πρέπει να είναι μια καλύτερη παιδεία που παρέχεται δωρεάν από την κοινωνία για να εισπράξει πολλαπλασιαστικά τα οφέλη της, από μαθητές που θα μείνουν στην Ελλάδα για να σπουδάσουν και να εργαστούν με πραγματική προστιθέμενη κοινωνική αξία και όχι η πριδομήτηση των IBs (International Baccalaureate) των ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων που λειτουργούν ως μοχλός για το brain drain (άδειασμα από εγκεφάλους) στην Ελλάδα, με αποτέλεσμα την εμβάθυνση της κρίσης.
Ο Συστημικός
efsyn.gr