 | Un ballo in maschera | Op 17 mei nam Klara Un ballo in maschera van Giuseppe Verdi op in de Muntschouwburg. Hoewel tragisch, is deze opera een muzikaal festijn zeker o.l.v. Verdi- specialist Carlo Rizzi. Aan de basis van het verhaal ligt het toneelstuk van Scribe over de moord op koning Gustav III van Zweden, aangevuld met fictieve elementen. Een topuitvoering dankzij een gedreven orkest en uitmuntende zangers, zoals o.a. de onevenaarbare Marie-Nicole Lemieux in de rol van de waarzegster Ulrica.Scala, op zaterdag 13 juni om 20 uur  |
|
 | Pat Donnez praat met Alexander Münninghoff | Pat Donnez praat met Alexander Münninghoff, auteur en Ruslandkenner. 'Doe maar wat je wilt, ik kan er toch niets aan veranderen' zegt vader Münninghoff tegen zijn 20-jarige zoon Frans en geeft hem toestemming om zich bij de Waffen SS te voegen. Voormalig oorlogscorrespondent Alexander Münninghoff stamt af van een SS'er, een Russische gravin, en een spion van de geallieerden. Hij schreef met 'De Stamhouder' een familiekroniek die leest als een spannend jongensboek. Berg en Dal, op zondag 14 juni om 10 uur  |
|
 | Twee groten in Pompidou: Mondriaan en Le Corbusier | Een ode aan Piet Mondriaan, twee dagen lang in Pompidou. Meer dan zeventig jaar na het overlijden van Mondriaan, verschijnen er nog steeds veel nieuwe publicaties over Hollands meest spraakmakende abstracte schilder.Cultuurhistoricus Léon Hanssen reconstrueert Mondriaans' Parijse jaren in 'De Schepping van een aards paradijs. Mondriaan 1919-1933' (Querido). Filosoof Jan Bor gaat in zijn boek 'Mondriaan Filosoof' (Bert Bakker) dieper in op Mondriaans fascinatie voor Oosterse filosofieën. Architect Le Corbusier is dit jaar 50 jaar dood. Het Centre Pompidou wijdt deze zomer een grote tentoonstelling aan zijn oeuvre. Maar vijf decennia na zijn dood is het boegbeeld van de modernistische architectuur fel omstreden om zijn politieke opvattingen. Een kritisch gesprek over leven, werk en erfenis van Le Corbusier met architecten Koen Van Synghel en Luc Deleu . Pompidou, van maandag 15 tot en met woensdag 17 juni, om 17 uur  |
|
 | Boheemse klanken in Klara Live | Má vlast is Smetana’s weergaloze muzikale schets van zijn Boheemse land, waarvan vooral de lyrische Moldau uit 1874 een onsterfelijk succes is gebleken. Zowat twee decennia later componeerde Dvorák zijn eigen landschapstekening, zij het ver van huis. In Uit de Nieuwe Wereld wilde hij de geest van de nationale melodieën van Amerika vatten. Hoewel de partituur de Slavische antecedenten van zijn schepper niet van zich af kan (en wil) schudden, refereert het programma aan de Amerikaanse cultuur en geschiedenis. Nog eens twintig jaar later liet Leoš Janácek zich inspireren door de instrumenten en het klankidioom van een militaire kapel in zijn grootse Sinfonietta, ontstaan in de nadagen van de Tsjecho-Slowaakse onafhankelijkheidsverklaring. Het is een opwindende, energieke ode aan het land en het leven, door Anima Eterna Brugge, uiteraard uitgevoerd op de passende historische instrumenten. Klara Live, op dinsdag 16 juni om 20 uur  |
|
 | Terry Riley 80! | In de laatste Late Night Lab van dit seizoen aandacht voor Terry Riley, de aartsvader van de minimal music, die op 24 juni 80 wordt. Zijn In C uit 1964 blijft een mijlpaal uit de naoorlogse muziek: Riley gaf tonaliteit een nieuwe toekomst, in een open vorm, toegankelijk en meeslepend, een avontuur bij elke nieuwe uitvoering. Riley is een exponent van de vrije sixties en de Amerikaanse Westcoast, op zoek naar trance, beïnvloed door Indische meesters, jazz én John Cage. In Late Night Lab een fragment uit In C, de integrale A Rainbow in Curved Air, werk voor zijn geliefde Kronos Quartet, microtonale pianoklanken en Music for the Gift, zijn samenwerking met Chet Baker. Late Night Lab, op dinsdag 16 juni om 22 uur  |
|
 | 'En dan nu over naar onze verslaggever in Waterloo' | Op donderdag 18 juni is het precies tweehonderd jaar geleden dat Napoleon de Slag bij Waterloo verloor. Naar aanleiding daarvan zendt Klara het veertien uren-durende programma Waterloo uit, een reconstructie ‘in real-time’ van één van de beroemdste veldslagen uit de geschiedenis. Voormalig journaalanker en auteur Johan Op de Beeck is de gids op het slagveld. Van in de vroege uurtjes wanneer het er nog verlaten bij ligt, tot 19.45 uur, wanneer de Garde Impériale van Napoleon haar laatste mislukte charge uitvoert. De muziek staat die dag helemaal in het teken van Napoleon: muziek uit zijn tijd maar ook composities over Napoleon en Waterloo. Bij die muziek horen ook bijzondere Napoleon-verhalen. Zoals dat van ‘Madame Sans-Gêne’, een vrouwelijke soldaat in het Napoleontische leger. Haar levensverhaal was het uitgangspunt voor de opera ‘Madame Sans-Gêne’ van de componist Umberto Giordano. Waterloo, op donderdag 18 juni van 6 tot 20 uur  |
|
|