In Frankrijk is een zes maanden durend experiment gestart waarbij mensen worden betaald om naar hun werk te fietsen, eerder dan dat ze daarvoor hun auto nemen. Onze zuiderburen willen op die manier de gezondheid van de burger op het voorplan plaatsen en ook de luchtverontreiniging en het brandstofverbruik reduceren.
In verschillende Europese landen waaronder Nederland, Denemarken, Duitsland, België en het Verenigd Koninkrijk bestaan al soortgelijke initiatieven om de fiets in het woon-werkverkeer te promoten, waaronder belastingverlagingen, kilometervergoedingen en subsidies om fietsen te kopen.
In België zijn fietsvergoedingen belastingvrij voor zover ze niet hoger liggen dan 0,22 euro per kilometer (voor inkomstenjaar 2013). Betaalt je werkgever je meer per kilometer, dan wordt het surplus per kilometer wel onderworpen aan belastingen. Een forfaitaire maandelijkse vergoeding komt ook niet in aanmerking voor de vrijstellingsregeling.
In Frankrijk hebben 20 bedrijven die samen 10.000 mensen in dienst hebben nu beslist om deelnemers aan het experiment 0,25 eurocent per kilometer uit te betalen. Indien het experiment een succes is, komt er een tweede op grotere schaal, zegt minister van Transport Frederic Cuvillier.
De Fransen hopen het gebruik van de fiets op die manier te verdubbelen van 2,4% van alle woon-werkverkeer tot 4,8%. In België waar al vijf jaar belastingvrij woon-werkverkeer per fiets geldt is dat 8%, in Nederland - waar een Nationaal Fietsplan geldt - zelfs 25%.
Het belang van de fiets in het woon-werkverkeer is de voorbije jaren sterk toegenomen dankzij de introductie van de stadsfietsen in grote steden, zoals Barcelona, Londen, Stockholm en Parijs.
Bron : www.express.be





