World : De begrafenis van de url is in volle voorbereiding



In de nieuwste versie van Google Chrome – meer bepaald in deexperimentele Canary Build die niet voor het grote publiek is bedoeld – ontbreekt een vertrouwd element: de adresbalk met de URL. Het is dus goed mogelijk dat gebruikers van de Chrome browser in de nabije toekomst geen webadressen meer te zien zullen krijgen.
Software- en webdeveloper Allen Pike legt deze opmerkelijke verandering uit op zijn blog.
In de plaats van de vertrouwde adresbalk toont de nieuwste Chrome nu een “origin chip” met daarop het domein van de website en daarnaast een Google zoekveld. Uiteraard kan de gebruiker daar nog altijd URL’s intypen en is er een optie om ze toch te blijven tonen, maar het specifieke adres waarop hij zich bevindt, wordt nu standaard voor hem verborgen. Dat zou voordelen kunnen bieden aan technisch minder begaafde gebruikers, vooral op het vlak van gebruiksvriendelijkheid en veiligheid.
Toch kan Pike de verandering moeilijk verwerken. “Ik begrijp dat URL’s lelijk en moeilijk te onthouden zijn en dat ze veiligheidsproblemen kunnen veroorzaken, maar ze zijn de essentie van het web,” schrijft hij. Alle inhoud op internet is toegankelijk via een URL en elke pagina kan via URL’s zonder problemen doorverwijzen naar een andere: dit is de reden waarom we het überhaupt ‘het web’ noemen.
Zes jaar geleden introduceerden Chrome en Firefox zoeken via de adresbalk. Dat was naast een zeer winstgevende zet voor zowel Google als Mozilla (het bedrijf achter Firefox), vooral ook gebruiksvriendelijker. Vervolgens verwijderde men geleidelijk aan bepaalde elementen van de URL (zoals “http://”) en nu verdwijnt het adres helemaal, met als enige overblijfsel de “origin chip”. Er mag geen twijfel over bestaan dat Google zo nog meer winst hoopt te slaan uit zijn zoekmachine.
Vreemd genoeg lijkt Facebook de tegenovergestelde richting te willen opgaan. Terwijl Google URL’s uit het zicht verbant en de linkbaarheid beperkt, kondigt Facebook (in samenwerking met andere grote namen als Dropbox en Pinterest) Applinks aan, een standaard om de linkbaarheid van web en mobiele applicaties zonder logische URL te bevorderen.
URL’s die een permanent deel van de internetcultuur leken te zijn geworden, zijn dus gedoemd om een detail te worden waar de volgende generatie van internetgebruikers geen weet van heeft.
Bron : Express.be