De Franse spoorwegmaatschappij Société Nationale des Chemins de fer Français (SNCF) moet 50 miljoen euro investeren in de versmalling van de perrons van zijn oudere stations. De werken zijn nodig omdat tweeduizend nieuwe treinstellen van fabrikanten Alstom en Bombardier te breed blijken om de stations te kunnen binnen rijden.
Het probleem zou te wijten zijn aan cijfers over de afmetingen van de stations die Réseau Ferré de France (RFF), de beheerder van de Franse spoorinfrastructuur, aan het spoorbedrijf had doorgegeven. Die afmetingen hadden betrekking op de nieuwe stations, die aan de treinen meer ruimte bieden dan de vorige generaties. Op basis van die cijfers werden de orders door de SNCF aan de fabrikanten toegewezen.
Om de treinen, die besteld waren voor de regionale expressnetten, toch te kunnen inzetten, moeten dertienhonderd stations worden aangepast. Frédéric Cuvillier, de Franse minister van transport, heeft zowel bij de spoorwegmaatschappij als de infrastructuurbeheerder een intern onderzoek bevolen.
Om de treinen, die besteld waren voor de regionale expressnetten, toch te kunnen inzetten, moeten dertienhonderd stations worden aangepast. Frédéric Cuvillier, de Franse minister van transport, heeft zowel bij de spoorwegmaatschappij als de infrastructuurbeheerder een intern onderzoek bevolen.
Inmiddels is de discussie over de verantwoordelijkheid voor de problemen gestart. Het vervoerbedrijf zegt verkeerde gegevens te hebben ontvangen, maar was volgens critici blijkbaar niet intelligent genoeg om de informatie te controleren vooraleer de bestelling werd geplaatst. Jacques Rapaport, president van de Réseau Ferré de France, merkt op dat de problemen echter ook moeten worden gerelativeerd.
“Jaarlijks wordt 8 miljard euro geïnvesteerd in de goede werking van het Franse spoornet,” geeft Rapaport aan. “De helft van dat bedrag is voorzien voor het onderhoud en de modernisering van de infrastructuur. De kosten van de aanpassingswerken zullen dan ook geen enkele impact hebben op de reiziger en de kostprijs van het treinticket.”
“Jaarlijks wordt 8 miljard euro geïnvesteerd in de goede werking van het Franse spoornet,” geeft Rapaport aan. “De helft van dat bedrag is voorzien voor het onderhoud en de modernisering van de infrastructuur. De kosten van de aanpassingswerken zullen dan ook geen enkele impact hebben op de reiziger en de kostprijs van het treinticket.”
Volgens minister Frédéric Cuvillier ligt de verantwoordelijkheid voor de problemen echter ook in grote mate bij de vorige centrum-rechtse regeringen, die immers hebben beslist om de infrastructuur en het treinvervoer in twee verschillende bedrijven onder te brengen. De topmannen van beide spoorbedrijven moeten wel verduidelijking verschaffen in het Franse parlement. (mah)
Bron : Express.be / Author (mah)





