Facebookpromoties zijn één grote zwendel. Tot die conclusie komt de Vlaamse ondernemer Jan van den Bergh. Hij zet zijn claims kracht bij met een rapport over de laatste promotie die hij op Facebook deed met zijn e-commercebedrijf Dataotuan(zie onderaan). 90% van de 'likes' die via zo'n promotie worden gegenereerd zijn volstrekt waardeloos, aldus van den Bergh.
De hoeveelheid valse profielen en bots maakt dat advertentiecampagnes op Facebook in de meeste gevallen niet meer dan een vorm van tijd- en geldverspilling zijn.Jan van den Bergh, die partner is bij Holaba en Dataotuan, zette eind juli een internationale enquête op touw en besloot om te investeren in een Facebookcampagne om meer respons te verzamelen. Tien dagen en 200 dollar later had meer dan een half miljoen mensen de promotiepost gezien, had zijn bedrijfspagina 1.229 ‘likes’ verzameld, maar had niet één persoon de enquête ingevuld.
De Facebookcampagne was deels gericht op specifieke doelgroepen en deels niet, maar het resultaat was in beide gevallen hetzelfde: de overgrote meerderheid van de respons op de campagne kwam uit Egypte, Maleisië, Indonesië en de Filippijnen (met Caïro als absolute topper).
Van den Bergh probeerde het later opnieuw met een zeer gerichte campagne, die minder valse resultaten opleverde, maar nog steeds geen bruikbare respons uitlokte. Om meer te weten te komen over wat er net verkeerd ging, besloot hij tientallen berichten te versturen naar de verdachte ‘likers’.
De meesten antwoordden niet, maar twee meisjes deden dat wel. Ze verwezen naar een website waar voor weinig geld honderden, duizenden en zelfs tienduizenden ‘likes’ te koop stonden. Op dat moment legde van den Bergh de Facebookcampagne definitief stil. Goedkope likes van mensen die niet geïnteresseerd zijn in de enquête of het product zijn immers waardeloos.
Het resultaat van het geld dat van den Bergh investeerde in de Facebookcampagne:
Honderdduizenden ‘views’ en 1.200 mysterieuze likes, die de echte likes van liefhebbers van het bedrijf verdrongen.
Niemand vulde de enquête in.
Van den Bergh besluit hieruit dat Facebookcampagnes wel degelijk ‘likes’ kunnen opleveren, maar dat ruim 90% geen enkele waarde opbrengt voor het bedrijf. Van den Bergh is overigens nog steeds op zoek naar mensen die zijn enquête willen invullen en is bereid hiervoor een Amazonvoucher te verloten.
Bron : Eigen Berichtgeving /Express.be






