Home »
» Het charmeoffensief van het nieuwe extreem-rechts
Het charmeoffensief van het nieuwe extreem-rechts
Extreemrechts verleidt jongeren via nieuwe strategieën en die nieuwe aanpak van neonazi’s en skinheads verschilt erg van de oude, schrijft Niels Ebdrup op Science Nordic. Vroeger marcheerden ze door de straten en schreeuwden ze hun slogans naar al wie het horen wou of niet. Nu doen ze hard hun best om respectabel over te komen en gebruiken ze de laatste marketingmethodes.
De oude harde aanpak werkt niet meer bij de hedendaagse jeugd. Om nieuwe leden te ronselen kan extreemrechts niet anders dan zich beschaafd op te stellen en zich te wenden tot sociale media zoals Twitter en Facebook.
Het onderzoek van Rikke Peters van de Deense Aarhus Universiteit toont aan dat neonazi’s 'respectabele politici' proberen te worden. Peters baseert zich daarvoor op de neonazibeweging in Duitsland, die constant onder druk staat van de democratische mainstream.
Het is deze onophoudelijke druk die extreemrechts ertoe verplicht heeft om van communicatiestrategie te veranderen. Om nog enigszins geloofwaardig over te komen, zien de Duitse neonazi’s er nu uit als andere politici en gedragen ze zich als normale, beschaafde burgers.
'Neem bijvoorbeeld de NPD (Nationaldemokratische Partei Deutschlands),' zegt Peters, 'dit was vroeger een partij voor ex-neonazi’s en dorpsidioten, maar vandaag hebben de leiders een universitair diploma. De oude look met bierbuik, geschoren hoofd en t-shirt behoort definitief tot het verleden.'
Op het eerste zicht lijkt het dan ook alsof deze respectabel uitziende mensen geen bedreiging meer vormen voor de democratie, maar niets is minder waar. In het openbaar zal je ze zelden betrappen op schokkende uitspraken, maar op internet zijn ze vrij om hun extremistischgedachtengoed te promoten.
Dat doen ze dan ook op soms bizarre, maar erg effectieve manieren. De extremisten creëren online subculturen rond bepaalde soorten humor of populaire muziekgenres als rock en hip-hop. De ideeën die ze via zulke media promoten varieëren van subtiele bezorgdheid over de islam tot regelrecht racisme.
Er zijn datingsites voor neonazi’s, sites waarop ze rechtse muziekvideo’s delen, poëziesites, online kalenders met data van rechtse concerten en nog veel meer.
Het meest opmerkelijke dat Peters vond in haar onderzoek over de extreemrechtse subculturen op internet is een computerspel waarbij families van asielzoekers moeten worden neergeschoten.
Het spel is schokkend, maar duidelijk als grap bedoeld. Het gevaar is echter dat beïnvloedbare jongeren door de humor ervan worden verleid en zich plotseling op extremistische websites als Stormfront bevinden om vragen te stellen over extreemrechtse politieke standpunten.
Bron : Express.be






