'Facebook zal snel bezwijken onder zijn eigen gewicht'






Facebook wordt zo groot dat het dreigt te bezwijken onder zijn eigen gewicht, schrijft auteur Jeff Stibel op zijn blog op de Harvard Business Review. Het sociale netwerk zal er op een bepaald moment niet langer in slagen om zijn leden kwaliteit te blijven garanderen, waarna het snel de weg van MySpace zal opgaan.
Stibel voorspelde in 2007 dat MySpace zou worden vervangen door Facebook. Niemand nam hem serieus: MySpace was toen een internetgigant die groter zou worden dan Google en Yahoo samen; Facebook was toen nog een onbetekend studentennetwerkje. Toch kreeg Stibel kort daarna gelijk.
Nu voorspelt Stibel dat het bijna de beurt is aan Facebook. Er zijn inderdaad al tekenen aan de wand:
Facebook advertenties presteren duidelijk slechter dan die van Google.
Het vertrouwen in Mark Zuckerberg blijft dalen.
De CFO David Ebersman komt onder vuur.
Doch, deze zakelijke problemen zijn symptomen, niet de oorzaken van de malaise bij Facebook. De echte oorzaak is volgens Stibel niets meer of niets minder dan de grootte van het netwerk.
Stibel gebruikt de metafoor van onze hersenen: die groeien zeer snel op jonge leeftijd, bereiken een maximum gewicht van 1,4 kg en beginnen dan te krimpen. De vroege groei laat ons brein toe tal van connecties te maken, maar op een bepaald moment wordt kwaliteit belangrijker dan kwantiteit.
Hetzelfde is waar voor een sociaal netwerk. Kwantiteit is belangrijk totdat het netwerk een kritische massa bereikt. Vanaf dan draait het allemaal rond kwaliteit. Voor onze hersenen is dat kritisch moment 100.000 miljard neuronenverbindingen, voor mierenkolonies één miljoen mieren.
Facebook heeft bijna één miljard gebruikers en de gemiddelde gebruiker heeft 229 ‘vrienden’. Psychologisch onderzoek toont aan dat het maximum aantal betekenisvolle sociale relaties voor mensen ongeveer 150 is. De logische conclusie is dat weinig van onze Facebookvriendschappen kwalitatief de moeite lonen.
Facebook is volgens Stibler succesvol omdat het er tot nu toe in geslaagd is om het aantal nutteloze ‘vriendschappen’ te minimaliseren – door het gemakkelijk te maken mensen te negeren en je van hun berichten af te schermen. Doch, eenmaal er teveel nonsens op onze feeds verschijnt, zullen we afhaken.
Stibel concludeert dat veel Facebookgebruikers nu al het moment van de ‘kritische massa’ hebben overschreden. Als Facebook er niet in slaagt om de bestaande vriendschappen meer kwaliteit te bieden en ons nutteloze berichten efficiënt te laten filteren, zal het imploderen, net als elk ander sociaal netwerk dat het vooraf ging.

Bron : Harvard Business Review /:Express.be

Related Posts: