Vorm van bierglas bepaalt het consumptietempo


De vorm van het bierglas heeft een grote impact op de consumptie. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de University of Britstol. De Britse wetenschappers stelden daarbij vast dat de zogenaamde fluit-vorm de consument aanzet om sneller te drinken. Terwijl de proefpersonen, studenten aan de universiteit, een niet-emotionele dierenfilm bekeken, bleek een vol bierglas in fluit-vorm gemiddeld op zeven minuten leeggedronken te worden. Bij een klassiek bierglas werd er elf minuten over de consumptie gedaan.

"Wellicht wordt het fluit-glas sneller geledigd omdat de bierdrinker de consumptie verkeerd inschat," voeren de onderzoekers aan. "Wat op het eerste gezicht nog een halfgevuld glas lijkt, blijkt in werkelijkheid nog amper een kwart te vertegenwoordigen. Dat betekent dat de gebruiker al ongeveer driekwart van het bier heeft geconsumeerd, terwijl hij van mening is slechts te helft verbruikt te hebben. Dat resulteert in een snellere consumptie, wat mogelijk kan leiden tot het zogenaamde comazuipen."

Een correcte inschatting van de bierconsumptie is volgens de onderzoekers bijzonder belangrijk. "Het comazuipen gebeurt vooral frequent bij jongeren, die de consequenties van hun gedrag nog niet hebben geleerd en nog niet kunnen inschatten op welke manier ze hun bierconsumptie moeten meten," voeren ze aan. Wanneer aan de proefpersonen slechts een half glas werd aangeboden, bleek er daarentegen geen onderscheid gemaakt te worden in de consumptietijd. Zowel de fluit-vorm als het traditionele glas werden op gemiddeld vijf minuten tijd leeggedronken.

Bron : (MH) / Express.be