We spannen de broeksriem aan: 'In plaats van op restaurant te gaan, eten we nu boterhammen'


Steeds meer Europeanen besparen op hun individuele consumptie. Ze doen hun boodschappen in goedkopere winkels, kopen minder grote items en zoeken koopjes op internet. De consumptie-uitgaven dalen, wat de recessie en werkloosheid nog verder uitdiept, aldus de Wall Street Journal.
Het consumentenvertrouwen in de eurozone daalde in juli tot het laagste niveau sinds 2009 en de Europese consumptie-uitgaven worden dit jaar 0,9% lager gaan dan in 2011 (in de VS zouden ze daarentegen met 1,9% stijgen).

Consumptie-uitgaven stemmen uiteraard overeen met de inkomsten van bedrijven. De consumptiedaling heeft de winsten van de 180 Europese bedrijven op de Stoxx 600 index dan ook met 12% verlaagd tegenover vorig jaar.
Het consumptiepatroon van de Europese burger is onder invloed van de crisis duidelijk veranderd, vooral met betrekking tot de dagelijkse of wekelijkse boodschappen. Europeanen kiezen in toenemende mate voor de goedkopere producten van hard discounters als Aldi en worden verwacht 2,7% minder uit te geven aan voedingswaren dan in 2012.
Dure producten als auto’s zijn eveneens veel minder in trek: Europeanen registreerden 6,8% minder nieuwe auto’s dan vorig jaar, met nog sterkere dalingen in Frankrijk, ItaliĆ« en Spanje. Belgen lijken, althans voorlopig, meer vast te houden aan hun auto’s dan anderen.
Ook restaurants ondervinden de gevolgen van de Europese consumentencrisis. Tussen 2007 en 2011 daalden de totale uitgaven aan Europese restaurants met 13% en men verwacht voor dit jaar een bijkomende daling van 3,5%. In plaats van op restaurant te gaan, eten we nu boterhammen.
Er zijn echter ook hoopgevende signalen. De Duitse economie blijft relatief sterk, online shopping is in opmars (over de komende vijf jaar zou de sector met 12% per jaar groeien in de EU) en producten als smartphones en andere gadgets blijven aan populariteit winnen, ondanks de crisis.

Bron : The Wall Street Journal/ Express.be