Vervolg van deel 1: Overzicht acties tijdens klimaatactiekamp 2012 Leuven.
Maandag 06 augustus: actie tegen 4x4’s/SUV’s.
’s Morgenvroeg werd er actie gevoerd aan respectievelijk Autostad Leuven, Land Rover Leuven en Walton, allen gelegen aan de Brusselsesteenweg. Allen verkopen 4x4’s en/of SUV’s. Zware terreinwagens die niet in een stad thuishoren. Er werden spandoeken bovengehaald en passanten kregen flyers waarop de redenen van de protestactie werden uitgelegd:
Aangezien wij hier geen gebergte of woestijn hebben, is zo’n voertuig hier van geen enkel nut.(Misschien enkel om ego’s te strelen,als zijnde een statussymbool).
4x4’s stoten twee keer zoveel koolmonoxide, koolwaterstoffen en stikstofdioxide uit als personenauto's. Deze stoffen veroorzaken ozon en andere bouwen andere vervuilende stoffen op rond de steden, wat leidt tot een slechte luchtkwaliteit en gevaarlijke smog.
Het besturen van een 13mpg 4x4 in plaats van een 25mpg auto voor een jaar verspilt meer energie dan:
Een koelkastdeur open laten staan gedurende 7 jaar, een TV laten aanstaan gedurende 32 jaar, het licht in de badkamer aanlaten gedurende 34 jaar.
De extra transmissie-apparatuur en een hardere ophanging en het chassis die nodig zijn voor vier-wiel-aandrijving te laten rijden, levert dit een veel zwaardere voertuig, hetgeen maakt dat deze wagens absoluut niet veilig zijn.
Het extra gewicht van de 4x4's maakt dat ze automatisch meer een gevaar voor andere weggebruikers zijn wanneer deze betrokken zijn bij een botsing. Van basic mechanica weten we dat de kinetische energie van een voertuig, die moet worden afgevoerd in een crash, evenredig moet zijn met de massa.
Het unieke probleem met de terreinauto vorm dat dit extra gewicht gecombineerd wordt met extra hoogte. Hogere bumpers en verkeerde kreukelzones leiden tot extra gevaren voor voetgangers, fietsers, mensen in kleinere auto's en de inzittenden van de grote 4x4's zelf.Het gewicht en vooral de neusvorm en de hoogte van SUV’s/4x4’s bij ongevallen veroorzaakt ernstigere letsels dan bv een botsing tussen 2 personenauto’s. Bij ongevallen tussen SUV’s en personenauto’s is de kans dat iemand overlijdt zesmaal groter dan bij ongevallen tussen personenauto’s.
De kans op dodelijke afloop is groter is bij ongevallen met SUV’s/4x4’s waarbij de SUV van rechts of links tegen de zijkant van de auto botst. Dit is overigens eenvoudig te verklaren daar de neushoogte van veel SUV's die zich niet zelden op dezelfde hoogte bevindt als de (onbeschermde) zijramen van een doorsnee personenauto. Hoewel SUV's/4x4’s als veilige auto's voor de inzittenden worden gezien, zijn er ook op dat punt nadelen. De veiligheid van de inzittenden van een SUV/4x4’s kan gevaar lopen doordat SUV's/4x4’s een grotere kans hebben te kantelen, vanwege het hoge zwaartepunt.
Stedelijke 4x4's zijn 25% meer ongevallen bij ongevallen betrokken dan saloon auto's en doen veel meer schade. 4x4-chauffeurs lopen 27% meer kans om een ongeval te veroorzaken.
De European New Car Assessment Programme (Euro-NCAP) voert crashtests van auto's verkrijgbaar in Europa. Van de top 10 auto's getest sinds 1998, is er geen enkele een 4x4.Grote 4x4’s bengelen aan de onderkant als het gaat om de veiligheid van voetgangers, zij krijgen een gemiddelde van de Euro-NCAP crash test score van slechts 4 op 36, tegenover 10 op 13 voor respectievelijk grote en kleine gezinsauto's.
Bij Autostad Leuven was de verantwoordelijke van de zaak niet aanwezig, een receptionist wou de actievoerders ook niet te woord staan: “Ik ben helemaal niet geïnteresseerd in 4x4’s of SUV’s, maar mijn job betaald goed, en nu: naar buiten!”
Hetzelfde scenario speelde zich af bij Land Rover , de zaakvoerder wou niet horen naar de argumenten van de actievoerders en zei letterlijk: In jullie wil ik mijn tijd niet steken, ik ben bezig met klanten”. Op de vraag wat het nut was van 4x4’s en SUV’s in het Belgische landschap kwam het verhelderende antwoord: “Het rijdt lekker”.
Onder de actievoerders was een jongen die kort voordien zélf aangereden was door een 4x4, en daardoor ernstige verwondingen opliep aan zijn onderbeen. De zaakvoerder wou zelfs niet luisteren naar zijn verhaal, en verweet de jongen te liegen….
Misschien dat onderstaande foto’s wat meer duidelijkheid brengen omtrent het ‘leugenachtige aspect’ van de actievoerder:
Het resultaat van een aanrijding met een 4x4 die van een parking kwam, in 1ste versnelling en de daarop volgende aanrijding met de actievoerder die op dat moment 15 km/u reed op een snorfietsje.
De jongen houdt er nog steeds een beenvliesontsteking aan over....
De zaakvoerder van Walton, was wel bereid tot een gesprek, al mondde dit vrij vlug uit in de volgende argumentatie om met 4x4’s/SUV’s rond te rijden in België: “Voor het vervoer van paarden voor de paardensport, een gewone auto kan dit niet trekken”. Om dan het gesprek over te schakelen naar het vergelijk van de uitstoot van methaangas door koeien in de wei, dat schadelijker zou zijn dan de uitstoot van de 4x4’s en SUV’s…..
Gerichte vragen over het klimaatonvriendelijke aspect van 4x4’s/SUV’s of over de onveiligheid van deze moordwagens werden ‘vakkundig’ uit de weg gegaan...
Dinsdag 07 augustus: Bankspotting bij KBC.
Rond 16:00 vatte een 30-tal actievoerders post voor de hoofdzetel van KBC, om de schandelijke praktijken van deze bank aan te klagen.In februari 2007 nam KBC voor een bedrag van € 23 miljoen deel aan een lening,van € 767 miljoen aan CNPC, de controlerende aandeelhouder van PetroChina. De lening financierde CNPC’s verdere investeringen in PetroKazakhstan. Het Chinese oliebedrijf Petrochina beheert het grootste deel van de olie-industrie in Soedan, en is ook actief in Birma. Soedan en Birma zijn heel erg afhankelijk van buitenlandse directe investeringen om hun leger te financieren en om interne repressie te financieren.
In december 2007 nam KBC deel aan een bankensyndicaat om een kredietfaciliteit van € 700 miljoen aan Lundin Petroleum te garanderen. Lundin wordt door de Sudan Divestment Task Force (SDTF) als “hoogste schender” geclassificeerd, omwille van zijn directe steun aan de Sudanese regering. De Sudanese regering wordt beschuldigd van het doorvoeren van etnische zuivering in Darfur.
KBC maakte deel uit van een bankensyndicaat dat een obligatie uitgifte onderschreef van Total ter waarde van US$ 92 miljoen in juni 2008. Total werkt samen met de Birmese militaire dictatuur om gas te winnen in het Yadana gasveld. Het project is de grootste inkomstenbron voor de militaire dictators. De aanleg van de pijplijnen in Birma is gepaard gegaan met dwangarbeid, moord en martelingen.
KBC heeft aandelen in bezit of beheer in 10 van de onderzochte bedrijven voor een totaal bedrag van US$ 229,57 miljoen.
PetroChina US$ 7,28 miljoen, Dongfeng US$ 0,07 miljoen, EADS US$ 0,37 miljoen,Freeport Mc Moran US$ 13,12 miljoen, Lundin Petroleum US$ 0,13 miljoen, Suncor Energy US$ 2,91 miljoen, Total US$ 127,73 miljoen, Vedanta US$ 1,28 miljoen, Wal-Mart US$ 76,29 miljoen, Textron US$ 0,39 miljoen
Bronnen: Bank financing of companies involved in human rights violations - Update,Profundo (onderzoeksrapport voor Netwerk Vlaanderen), februari 2009; Integration ofBankgeheimen.be with Banksecrets.eu, Profundo (onderzoeksrapport voor Netwerk Vlaanderen), februari 2010.
Landgrabbing: het nieuwe kolonialisme?
Banken, verzekeraars en grote kapitaalsgroepen kopen of huren ook steeds vaker en op grote schaal landbouwgronden in arme(re) landen. Die gronden worden dan aangewend om voedsel te kweken voor Westerse markten of om de steeds grotere behoefte aan agrobrandstoffen te bevredigen. Het fenomeen rukt op in Afrika, Azië, Latijns-Amerika maar ook Oost-Europa. Sinds 2004 werden, volgens Oxfam, niet minder dan 2,5 miljoen hectaren land verworven in Ethiopië, Ghana, Mali, Soedan en Madagaskar. Massieve contracten over miljoenen hectaren zijn al afgesloten of worden besproken met verschillende andere landen op het continent: RD Congo, Zambië, Kenia, Nigeria… De lage prijzen en het gebrek aan wetgeving maakt dat de vraag blijft groeien.
Lokale gemeenschappen en boeren zien zo hun beste gronden voor een habbekrats ingepalmd door buitenlandse investeerders. Op heel wat plaatsen leidde deze landroof reeds tot opstanden en verzet. Maar het is niet makkelijk voor lokale boerengemeenschappen om de strijd aan te gaan met deze grote internationale investeerders. Het gebrek aan regels maakt ook dat er vaak willekeur heerst.
Recent bracht Friends of the Earth Europe een rapport uit over landgrabbing, waarin ook gewezen wordt op de betrokkenheid van de Belgische bank KBC bij deze praktijken . De bank zou via haar fonds KBC Eco Fund Agri landbouwgronden in het Oosten van Europa verwerven. In het bijzonder werd gewezen op de investeringen in Black Earth Farming Ltd, een Zweeds bedrijf dat investeert in landbouwgrond in het zuiden van Rusland.
De KBC-groep krijgt ook kritiek voor haar investering in het Britse bedrijf Landkom International PLC, dat meer dan 100.000 hectare land in Oekraïne bezit. Het rapport vermeldt tevens de investeringen van KBC in Trigon Agri, een bedrijf aan het hoofd van ongeveer 100.000 hectare in Rusland en KTG Agrar AG, dat vruchtbare grond, bestemd voor voedselproductie, in het oosten van Duitsland en Litouwen opkoopt.
Het rapport van Friends of The Earth vindt je HIER, zie ook PDF bijlage ‘Landgrabbing’.
Om die reden probeerde een andere groep actievoerders het terrein binnen te geraken, om een deel grond terug te eisen en er tarwe op te zaaien. Het KBC hoofdkantoor, dat eerder lijkt op Fort Knox, was omsingeld door een buitensporige politiemacht. Eén actievoerster die toch over het hek klom, werd gearresteerd en gebeten door een politiehond. Kleine noot: In België bestaat er overigens nog steeds geen wettelijke regelementering, omzendbrief of circulaire omtrent het inzetten van politiehonden tijdens manifestaties/betogingen of het 'handhaven van de ‘openbare orde’.
De actie voor de hoofdpoort verliep rustig en kon urenlang doorgaan. Er was een crisisdienst aanwezig namens de KBC die echter niet lastig deden tegen de actievoerders. De poorten rond het hele gebouw waren afgesloten, politie te paard was aanwezig, politiehonden en om de 15-20 meter een agent - wat, gezien de gigantische omtrek van de tuin, een kleine legermacht genoemd mag worden. Zij stonden er reeds sinds vijf uur in de ochtend, wat niet bevorderlijk was voor hun humeur. Het zal weinigen verbazen als de stillen die ongetwijfeld rondliepen in het kamp, vanaf heden niet meer serieus worden genomen door de politiediensten.
Bron : Anja Hermans en Stein
















