Home »
» Europese jeugdwerkloosheidscijfers zijn één grote luchtspiegeling
Europese jeugdwerkloosheidscijfers zijn één grote luchtspiegeling
Economen hebben een betere manier nodig om economische activiteit op te meten, schrijft Steven Hill op Project-Syndicate. De statistieken inzake de groei van het bruto binnenlands product (bbp) misten de aanloop naar de financiële crisis compleet en ook de werkloosheidstatistieken zijn misleidend: ze stellen de situatie van jongeren in de periferie nog slechter voor dan ze is.
De statistieken van de jeugdwerkloosheid zijn opzienbarend slecht en drijven in grote mate het debat in de eurozone. Ongeveer de helft van alle Spaanse en Griekse jongeren zouden werkloos zijn, en één op vijf in de hele eurozone.
Volgens Hill is er nochtans iets grondig mis met de methodologie achter deze statistieken. 'Werkloosheid' berekent men door het aantal werklozen te delen door de totale beroepsbevolking.
De miljoenen jongeren die aan de universiteit of aan andere onderwijsinstellingen studeren maken echter geen deel uit van de beroepsbevolking. Dit leidt ertoe dat de 'beroepsbevolking' kleiner wordt en de werkloosheidsgraad hoger. Het perverse resultaat is evident: hoe meer jongeren studeren of stage doen, hoe hoger de jeugdwerkloosheid wordt.
Terwijl jeugdwerkloosheid door de methodologie erger wordt voorgesteld dan ze is, lijkt de werkloosheid bij volwassenen minder erg dan de realiteit. De reden is dat mensen die hun zoektocht naar een job hebben opgegeven - en zo zijn er steeds meer - niet als ‘werkloos’ worden beschouwd.
Gelukkig is er een betere methodologie beschikbaar: de jeugdwerkloosheidratio. Dit is de verhouding tussen het aantal werkloze jongeren en alle jongeren tussen 16 en 24. Deze ratio geeft een realistischer beeld van de jeugdwerkloosheid in Spanje (niet 48,9%, maar 19%) en Griekenland (niet 49,3%, maar 13%). Het gemiddelde in de eurozone is dan niet 20,8%, maar 8,7%.
Cijfers als 13 en 19% zijn natuurlijk geen lachertje, maar ze geven wel een beter beeld van de schaal van het probleem.
Het niet in beschouwing nemen van de miljoenen jongeren die studeren of voltijds een beroep aanleren, ondermijnt de geloofwaardigheid van de officiële werkloosheidstatistieken, stelt Hill. Hun keuze om nieuwe vaardigheden aan te leren zou geen negatieve impact mogen hebben op de economische gezondheid van hun land.
Bron : Project Syndicate / Express.be






