De onderbroek van Paris Hilton of de onbekwaamheid van de Regie der Gebouwen?



‘Dat schrijft Dag Allemaal’ of ‘Dat schrijft Story’. Het zijn verwijzingen naar weinig geloofwaardige bronnen, die ook steeds vaker in het Vlaamse medialandschap opduiken, wanneer non-nieuws de voorpagina’s van de websites van zogenaamde kwaliteitskranten ontsiert. Het gebruik is niet nieuw maar rukt steeds verder op. Ook in het buitenland zijn dit soort verwijzingen courant. De zaak Dominique Strauss-Kahn is daar het beste voorbeeld van. Toen een van ‘s werelds machtigste mensen in New York achter de tralies zat op beschuldiging van aanranding verpakten ook Amerikaanse kwaliteitskranten geruchten als ‘harde feiten’ en gingen entertainmentsites als TMZ.com en de Hollywood Reporter plots als bron fungeren.

Deze trend wijst niet op een evolutie in het leesgedrag van mensen, die zich plots meer voor faits divers zouden interesseren dan vroeger, zegt Olivier Braet van mediaonderzoekscentrum IBBT-SMIT in Knack (betaalde toegang).

‘Enkel geeft het internet de mogelijkheid te weten wie wat leest, terwijl dat bij de gedrukte krant niet mogelijk is.’ Braet schat dat vijf procent van wat door het online publiek gelezen wordt ‘serieuze onderwerpen zijn’, terwijl de faits divers door zowat iedereen worden aangeklikt. Men mag er dan ook van uit gaan dat ernstig nieuws een nicheproduct zal worden, aldus de onderzoeker. (Wie een blik werpt op de titelverzamelsite Krantenkoppen.be ziet onmiddellijk wat mensen écht interesseert.)

Nieuwssites kunnen enkel in een advertentiemodel overleven door massa's kliks te genereren. En dan nog... Een beeldreportage van Paris Hilton zonder onderbroek is dan interessanter dan een reportage over onbekwaamheid bij de Regie der Gebouwen, merkt Braet terecht op. Economische logica troef, dus.


Braet hekelt de mediocriteit van het Vlaamse nieuwslandschap op internetvlak, waar de voorbije jaren tonnen euro’s verloren gingen, terwijl er nog geen kentering in zicht lijkt. 'De omslag van print naar digitaal breekt hen zuur op en net als het magazine Newsweek, dat vorige maand aankondigde in september met een tijdstabel te komen voor de definitive omschakeling van print naar digitaal, is dat ook bij ons een evolutie waiting to happen.'

‘De mediagroepen misten kansen omdat ze alleen kunnen redeneren binnen het kader van hun eigen businessmodel,’ aldus Braet. (...) ‘Vraag is of de traditionele mediabedrijven van nu wakker genoeg zijn om mee te evolueren. Zullen ze in staat zijn vooruit te kijken of blijven ze treuren om wat verloren gaat?’

Braet ziet voor de persbedrijven een oplossing in een soort Spotify voor professioneel vergaard nieuws over alle media heen, maar hoopt wel dat zo’n concept
beter betaalt dan de muziekversie.













Bron : Knack / Express.be