Home »
» De grote sportdrankenfabel: 'Je kan net zo goed water drinken'
De grote sportdrankenfabel: 'Je kan net zo goed water drinken'
De globale sportdrankenmarkt is op jaarbasis zo’n 37 miljard dollar waard en is de voorbije vijf jaar telkens met 10% gegroeid. Er staat dus heel wat op het spel. Reden te meer voor het British Medical Journal om eens te onderzoeken of de claims die deze drankenfabrikanten maken gerechtvaardigd zijn.
Onderzoekers kwamen tot de conclusie dat de beloftes die de 104 verschillende merken die ze onder de loep namen deden - gaande van betere prestaties tot snellere recuperatie - grotendeels gebaseerd waren op... lucht. ‘Er is een frappant gebrek aan bewijzen om die claims te ondersteunen’, luidt de conclusie. Mensen kunnen even goed, zo niet beter... water drinken, aldus dokter Carl Heneghan van het Oxford Centre for Evidence Based Medicine.
Hij vroeg producent Glaxo Smith Kline (GSK) om de bewijzen waarop hun claims waren gebaseerd en kreeg - een vaak gebezigde techniek in de industrie - een ‘data dump’ in ruil: niet minder dan 176 onderzoeken over een tijdspanne van 40 jaar.
Zijn team slaagde er in 101 van deze onderzoeken door te nemen om te concluderen dat ‘de kwaliteit van de bewijzen pover is, de omvang van de vermeende effecten minuscuul en dat ze onder geen beding van toepassing zijn op de grote hoeveelheid mensen die deze producten kopen’.
Een veelgemaakte claim - dat aminozuren die in een reeks van deze proteïnedrankjes zitten de spiersterkte vergroten - werd door de onderzoekers in deze context niet enkel 'absoluut marginaal', maar ook als ‘totaal irrelevant’ gecatalogeerd.
GSK blijft ondertussen de claims verdedigen en zegt dat ze op wetenschappelijke basis zijn verzameld.
Bron : Express.be






