General Motors stopt met adverteren op Facebook


De Amerikaanse autobouwer General Motors gaat niet langer adverteren op Facebook omdat de site amper impact heeft op de verkoop van wagens. Dat schrijft de Wall Street Journal. GM is - op Procter & Gamble en AT&T na - Amerika’s grootste adverteerder.
GM zal zijn producten nog wel promoten via Facebook, zonder er voor te betalen, wel. Vele bedrijven hebben een Facebookpagina via dewelke ze hun producten aanprijzen.
De beslissing van GM is slecht nieuws voor Facebook en roept vragen op over de waardering van het bedrijf en haar toekomstige winstgevendheid. In 2011 groeiden de inkomsten nog met 88%, maar in het eerste kwartaal daalden die inkomsten al met 7,5% vergeleken met een jaar eerder. GM besteedde vorig jaar volgens insiders zo’n 10 miljoen dollar op Facebook, een fractie van het jaarlijkse advertentiebudget van de autogigant, dat rond de 1,8 miljard dollar ligt. Facebooks jaaromzet ligt om en bij de 3,7 miljard dollar, waarvan het gros uit advertenties bestaat.
Al een tijd woedt aan de andere kant van de Atlantische Oceaan een debat omtrent de effectiviteit van Facebook als advertentiekanaal. Het sociale netwerk gaat vrijdag naar de beurs en hoopt daar een waarde te realiseren die de 100 miljard dollar overstijgt. Dat betekent dat elk van zijn 900 miljoen (gratis) gebruikers meer dan 100 dollar waard zou zijn.
Bron : The Wall Street Journal / Express.be