Kur ndalohej mbajtja e ferexhesë (1937/Ligji i miratuar nga Parlamenti i Shqipërisë)

Nga Kastriot Dervishi


Në vitin 1937 në Shqipëri hyri

në fuqi ligji që ndalonte mbulimin

e fytyrës së gruas shqiptare. Për

të arritur deri këtu ishin kaluar

disa hapa të tjerë që kishin të bënin

me reformimin e statuseve të

komuniteteve fetare, për të arritur

më pas në nivele më të larta të

këtyre reformave. Ndonëse ishte

një ligj i rëndësishëm, zbatueshmëria

e tij ishte në vitet 1937 –

1939. Për të hequr ferexhenë nisma

erdhi nga KMSH duke pasur

një mbështetje të fortë të organeve

shtetërore, si në fazën e parë

ashtu edhe në zbatimin e ligjit.

Më 1 mars 1937 Këshilli i

Përhershëm i Bashkësisë Myslimane

të Shqipërisë, mbështetur

edhe nga kryemyftinitë e Tiranës,

Shkodrës, Gjirokastrës e Shkodrës,

duke u bazuar në shkrimet e

shenjta, pohoi se „asht e ndigjueshme

fetarisht hapja e fytyrës dhe

e duerve të gruas myslimane dhe si

konsekuencë, marrja pjesë e saj në çdo

shesh të aktivitetit njerzuer“ dhe mori

vendimin për heqjen e mbulesës e

ndalimit të fytyrës tek gratë.

Kjo mbledhje u provokua nga

kryemyftiu i Gjirokastrës Halit

Peshkopia dhe kryemyftiu i Korçës

Hafëz Xhaferri. Në motivacioni e

rastit thuhej se në vitin e parë të

predikimit të islamizmit në Shqipëri,

mbështetur mbi urdhrin e

profetit të tyre, juristët myslimanë

të shekullit të parë predikuan zbulimin

e duarve dhe të fytyrës. Por

më vonë të tjerë juristë, të shtyrë

prej nevojave të tjera u shtrënguan

të vendosnin dispozita ndaluese.

Në vijim të raportit përligjës thuhej

se atdheu ynë kishte nevojë

që edhe gruaja të merrte pjesë në

jetën shoqërore e kulturore të vendit,

duke kërkuar zbatimin e zakoneve

të mira të kombeve të përparuara.

Për këtë, institucioni i

sipërpërmendur njëzëri miratoi

raportin e kryesisë dhe vuri në dijeni

qeverinë, duke i hapur rrugë më

6 mars 1937, miratimit të ligjit

„mbi ndalimin e mbulesës së gruas“.

Gazeta „Drita“ e 2 marsit 1937

e quante Ahmet Zogun „psikolog të

thellë të popullit të tij dhe largpamës

gjenial të nevojave kombëtare“. Për

këtë qëllim gazeta citonte Ahmet

Zogun i cili kishte thënë se viti

1937 do të sillte një tog reformash

që do të ishin një fuqi shtytëse për

përparim, entuziazëm e përparim.

Sipas ligjit kundravajtësit gjobiteshin

deri 500 fr. ar. Ligji parashikonte

ndëshkime të tjera edhe mbi

bashkëshortët, baballarët, etj. Deputetët

që mbajtën fjalime ishin

Hiqmet Delvina, Fejzi Alizoti,

Hafiz Xhemal Dibra, Jashar Erebara,

Xhemal Naipi, Ferit Vokopola,

Eshref Frashëri, Faik Dishnica,

Qani Sulejmani, Hamit Myftiu,

Fiqri Rusi dhe Ahmet Hastopalli.

Siç edhe shihet nga emrat, deputetët

me përkatësi tjetër fetare,

duke filluar nga kryeparlamentari

Evangjeli, kanë preferuar të heshtin.

Në një letër që i drejtonte

Kryeministrisë, Mbreti Zog, vinte

në dukje se vendimi i Parlamentit

përbënte një „hap deciziv për naltësimin

e nivelin të grues shqiptare, tue

i hap asaj nji fushë të gjanë për zhvillimin

e individualitetit të saj për dobi

të familjes, shoqënisë e t’atdheut“.

Mbreti porosiste që me një buxhet

të veçantë të hapeshin kurse falas

kundër analfabetizmit e për mësime

të përgjithshme praktike, zhvillimit

moral e mendor. Zogu kërkonte

që përfundimi i kësaj pune t’i njoftohej.

Ligji për ndalimin e mbulimit

të fytyrës së gruas u parapri

nga diskutimet e disa deputetëve,

të cilët sikurse e thamë më sipër

ishin të gjithë të besimit mysliman.

-Hiqmet Delvina ka shprehur

respektin më të thellë për Mbretin

Zog, duke shprehur se kjo reformë

nuk do të ishte as e para dhe as e

fundit. Sipas tij askush nuk duhej

të dyshonte se kjo reformë do të

sillte cenimin e gruas shqiptare.

-Fejzi Alizoti e ka hapur fjalën

e tij se shumë vetë mendonin se

feja myslimane ishte shkak pengesë

për përparimin e kombeve, gjë që

sipas tij nuk ishte e vërtetë, pasi

jo feja por injoranca në bashkëpunim

me egoizmin krijuan në

disa vende të botës haremet, një

sistem të vërtetë robërie në trajtimin

e femrës. Sipas tij nuk mund

të kishte asnjë reformë pa filluar

gruaja.

-Hafiz Xhemal Dibra, kleriku

deputet e ka vlerësuar me rëndësi

të posaçme projektligjin në fjalë,

duke e mbështetur edhe nga pikëpamja

fetare se ishte e lejuar

mosmbulimi i femrës.

-Jashar Erebara në fillim të diskutimit

të tij shprehet se në shumicë

të tij populli shqiptar nuk

kishte qenë i mendimit se gruaja

duhej mbuluar. Prandaj populli do

ta pranonte me gëzim reformën.

Pas kësaj ai sjell shembuj për rastin

në fjalë.

-Xhemal Naipi, shprehet se në

Kuranin e Shenjtë dhe në fjalët e

profetit Muhamet, thuhej qartas se

fytyra e femrës nuk quhej auret

(mbulesë). Më tej ai thotë se perçja

nuk i ka sjellë asnjë të mirë gruas

shqiptare, e sidomos kohët e

fundit kur kishte shkaktuar mjaft

dëme. Sipas tij perçja ishte mjet i

imoralitetit.

-Ferit Vokopola e ka quajtur si

shumë të rëndësishëm projektligjin

e paraqitur, tek i cili mbizotëronte

fryma përparimtare. Ai për këtë

çështje citon një filozof indian për

çështjen e qytetërimeve lindore dhe

perëndimore, duke e mbyllur këtë

pjesë me namin e keq të haremeve.

Vokopola thotë se shqiptarët ishin

brenda një familje aksidentale,

si kombi më i vjetër i Ballkanit.

Mbulesën e gruas ai e quan një

zakon të huaj.

-Eshref Frashëri, ka theksuar

se projekti ishte shpëtimtar për

vendin, duke sjellë shembuj se

mbulesa e gruas më së shumti ishte

një çështje që i ishte përzier fesë.

Sipas tij në Shqipërinë e Zogut nuk

mund të tolerohej kjo gjë. Ai

thoshte se duhet të shkundeshim

nga zakonet e vjetra të Anadollit

të cilat vetë Anadolli i kishte shkundur.

-Faik Dishnica, pohon se me

këtë ligj do të krijohej barazia e

domosdoshme shoqërore në vend,

duke sjellë një shpëtim për kombin.

Sipas tij kjo reformë nuk fillonte

sot, pasi ajo gradualisht kishte

filluar prej kohësh.

-Qani Sulejmani ka mbështetur

kolegun e vet në fjalët që ai sapo

kishte thënë duke shtuar se priste

të tjera reforma në vend.

-Hamit Myftiu e ka quajtur

nismë të mirëpritur projektligjin që

vinte, duke shtuar se populli shqiptar

do ta pranonte me gëzim atë.

-Fiqri Rusi e ka trajtuar çështjen

edhe nga pikëpamja politike

pasi për dobinë shoqërore dhe fetare

të tij kishin folur deputetët e

tjerë. Sipas tij edhe politikisht ligji

i ri do të kishte rëndësi të madhe.

-Ahmet Hastopalli e ka quajtur

projektin e ri vepër madhështore.

Duke e pasuruar diskutimin e tij,

ai ka sjellë shembuj nga historia.

Kanë vijuar edhe diskutimet e

Ali Begesë, Salih Vuçiternit e për

t’u mbyllur me fjalën e ministrit

të Punëve të Brendshme, Musa

Juka i cili ka mbrojtur projektin në

emër të qeverisë

Miratimi i ligjit për ndalimin e

fytyrës së gruas, nuk mund të ishte

një veprim që në tërësinë e tij

do të kalohej pa probleme. Ministria

e Punëve të Brendshme që

merrej me zbatimin e tij dhe Ministria

e Drejtësisë që kishte në varësi

bashkësitë fetare, në bashkëpunim

të ngushtë me Komunitetin

Mysliman Shqiptar, ishin

vazhdimisht në bashkëveprim me

njëra – tjetrën për zbatimin e ligjit

dhe për moskrijimin e traumave

sociale që mund të lindnin nga

zbatimi i këtij ligji. Për ta bërë sa

më funksional atë, në radhë të parë

u kërkuar përpikëri nga nëpunësit

e shtetit dhe gratë e tyre.

Jo vetëm për lirimin e gruas

shqiptare nga skllavëria e mbulesës

së fytyrës, por edhe për të ruajtur

figurën e klerikut në opinion,

KMSH bashkëpunoi ngushtë me

MPB-së.

Miratimi i ligjit në fjalë, i dha

mundësi Ministrisë së Punëve të

Brendshme, të jepte porositë e

ndryshme për zbatimin e tij. Nga

shfletimi i dokumenteve arkivore

del se prefekturat që kanë pasur

probleme në zbatimin e ligjit kanë

qenë Shkodra dhe Durrësi.

Më 1 mars 1937 Zyra Sekrete e

MPB-së njoftonte Prefekturën e

Shkodrës se Këshilli i Përgjithshëm

i Komunitetit Mysliman bazuar

në interpretimin e Kuranit

kishte dhënë fetfanë për zbulimin

e duarve dhe fytyrës së grave. Në

porosinë e rastit për prefekturën,

Zyra Sekrete udhëzonte se elementët

fanatikë mund të përkraheshin

në këtë rast nga propaganda

jugosllave, duke kërkuar moslejimi

i një gjëje të tillë dhe për

këtë të njoftohej mënyra e veprimit

(AQSH, F.152, V.1937, D.157,

fleta 1). Aktivizimi i propagandës

jugosllave shënohej si më aktiv në

brezin kufitar të qarqeve të Shkodrës,

Dibrës e Kukësit. Më 2 dhe 4

mars 1937 urdhëroheshin prefekturat

e Shkodrës, Gjirokastrës dhe

Elbasanit të propagandonin vendimin

e komunitetit në fjalë. Elementët

fanatikë duke mos pëlqyer

reformën e ndërmarrë kanë kaluar

në veprime kërcënuese nga autoriteteve

më të larta fetare të Shkodrës.

Zëvendësisht prefekti i

Shkodrës, Daut Çarçani, më 4 mars

1937 njoftonte autoritetet se çështja

e zbulimit të grave ishte objekt

bisedimi në atë qark dhe kishte

sjellë tronditje, por nuk shihej

ndonjë propagandë me prirje të

rrezikshme.

Më 8 mars 1937 Zyra Sekrete

porosiste prefekturat e vendit,

veçanërisht ato të Dibrës e Kosovës

që të interesoheshin pranë organizatës

„Gruaja Shqiptare“ me rastin

e votimit të ligjit, t’i dërgonin

telegrame mbretit, parlamentit,

qeverisë dhe një kopje gazetës

„Drita“. Aty ku nuk ekzistonin organizata

grash, këtë ta bënin gra

nga paria. Zëvendësisht prefekti i

Durrësit, Mahmut Golemi, njoftonte

se zonja nga paria do të dërgonin

nga Durrësi, Kavaja, Kruja,

Shijaku.

Prefekti i Elbasanit Sadik Metra

më 16 mars 1937 njoftonte se

me të mbërritur urdhri për zbulimin

e fytyrës, ishin ftuar të gjithë

nëpunësit e atyshëm dhe u ftuan

të zbatonin ligjin me gratë e tyre,

gjë që ishte zbatuar prej një jave.

Vihej në dukje se myftiu i Elbasanit

ishte pro lëvizjes dhe e përkrahte

atë.

Për vetë kuptimin e çështjes

porositej që zbatimi i ligjit të bëhej

me shumë takt dhe me shumë

kujdes. Kjo në mënyrë që të mos

krijoheshin probleme që do të

mund të merreshin në opinion si

cenim i figurës së grave. Veçanërisht

xhandarmëria u porosit të ishte

e kujdesshme në zbatimin e

ligjit e tregimin e taktit.

Më 24 mars 1937 Zyra Sekrete

e MPB-së i dërgonte telegram

prefekturave, veçanërisht atyre të

Dibrës e Kosovës, se të nesërmen,

datë 25, ligji hynte në fuqi e për

ketë kërkohej lajmërimi i popullit

me kryepleqtë, etj, por kurrsesi me

tellall, pasi me këtë mënyrë mund

të krijoheshin efekte tallëse. MPB

kërkonte që të shtoheshin parullat

në mënyrë që populli të bindej

se do të zbatohej ligji. Udhëzimi

ishte se kur shihej ndonjë grua e

mbuluar të mos zbulohej në publik,

as të mos komunikohej me të,

por fshehtas të bëheshin hetime.

Më 25 mars 1937 prefekti i Shkodrës,

Javer Hurshit, njoftonte se

asnjë grua nuk kishte dalë e mbuluar.

Një pjesë e grave kanë kaluar

me karrocë me fytyrë të zbuluar.

Dy ditë më vonë, Zyra Sekrete

kërkonte nga prefekturat, veçanërisht

ato të Shkodrës, Tiranës, Dibrës

e Kosovës, se si kishte shkuar

dita e kush kishte vepruar kundër

ligjit, duke kërkuar zbatimin e

ligjit, në mënyrë për të arritur

qëllimin që asnjë grua të mos dilte

e mbuluar.

Më 27 mars 1937 zëvendësisht

prefekti i Vlorës Kamber Qafmolla

njoftonte se asnjë grua nuk kishte

dalë e mbuluar. Të njëjtën gjë thotë

edhe prefekti i Elbasanit Sadik

Metra. Zëvendësisht prefekti i

Durrësit, Mahmut Golemi, njoftonte

po atë ditë se asnjë grua nuk

ishte parë e mbuluar, por lëvizja

jashtë banesave kishte qenë e kufizuar.

Sipas tij kjo rridhte nga mungesa

e veshjeve pasi shumica ishin

të varfra. Edhe prefekti i Beratit,

Qazim Bodinaku, njoftonte për

sukses të ligjit.

Më 5 prill 1937 prefekti i Beratit,

Qazim Bodinaku njoftonte se

ligji ishte pritur me gëzim të madh

në popull dhe nuk ishte shënuar

ndonjë kundërvajtje. Vetëm

në Fier dilnin dy gra. Të dy

burrat e tyre ishin thirrur

dhe kishin kërkuar falje se

nuk e dinin që atë ditë kishte

hyrë ligji në fuqi.

Më 12 prill 1937 doli

qarkorja ku thuhet se duke

çmuar se reforma e zbulimit

të fytyrës thyen një zakon të

keq të rrënjosur e të zbatuar

për një kohë të gjatë, MPBja

kishte gjykuar të

nevojshme që në ditët e para

të mos kërkohej ashpërsisht

zbatimi i ligjit, duke filluar

me butësi e tolerancë, por

duke qenë se prej ditës së

zbatimit të ligjit nuk kishin

dalë gra të mbuluara, tani

kërkohej zbatim më i rreptë

i ligjit.

Në qarkoren tjetër thuhej

se ishte vërejtur se

shumë gra kishin bërë zbulim

të pjesshëm të fytyrës,

duke e zënë ballin e gushën

deri te goja, ndërsa disa të

tjera pa qenë nevoja përdornin

çadra, me të cilat maskonin

fytyrën. Kërkohej që këtë

raste të konsideroheshin në

kundërshtim me ligjin. Nga

ana tjetër kërkohej nga xhandarët

të kishin sjellje korrekte

duke u sjellë me urtësi

e xhentilesë e në rast

nevoje të jepeshin edhe

këshillat e rastit.

Reforma e vitit 1937 dhe

disa të tjera të planit fetar

që kanë ngelur të pazbatuara

u zbatua rreptësisht deri

në 7 prill 1939. duke përfituar

nga ndryshimi i regjimit

në vend, u gjet rrugë që ferexheja

të ripërdorej. Këtë

„tolerancë“ fetare, autoritetet

fashiste do ta kuptonin

më vonë kur ferexheja do të

përdorej si mjet maskimi

edhe për meshkujt.

[[posterous-content:pid___0]][[posterous-content:pid___1]][[posterous-content:pid___2]][[posterous-content:pid___3]][[posterous-content:pid___4]]

Gazeta „Drita“ e 2 marsit

1937 e quante Ahmet Zogun

„psikolog të thellë të

popullit të tij dhe largpamës

gjenial të nevojave

kombëtare“. Për këtë qëllim

gazeta citonte Ahmet Zogun

i cili kishte thënë se viti

1937 do të sillte një tog

reformash që do të ishin një

fuqi shtytëse për përparim,

entuziazëm e përparim

Posted via email from Shkupi Press extra