Του ΝΙΝΟΥ ΦΕΝΕΚ ΜΙΚΕΛΙΔΗ
Με γιουχαΐσματα, αποχωρήσεις από την προβολή αλλά και χειροκροτήματα στο τέλος, αντιμετωπίστηκε η χθεσινή προβολή στο διαγωνιστικό τμήμα του φεστιβάλ της επίμαχης ταινίας «Αντίχριστος» του Δανού Λαρς φον Τρίερ.
Σαρλότ Γκενσμπούργκ και Γουίλεμ Νταφόε, το ζευγάρι που σπαράσσεται στον «Αντίχριστο» του Λαρς φον Τρίερ§Ο ταχυδρόμος (Στιβ Εβετς) και ο ποδοσφαιριστής (Ερίκ Καντονά): το ζευγάρι που αλληλοστηρίζεται στην ταινία του Λόουτς Ο ταχυδρόμος (Στιβ Εβετς) και ο ποδοσφαιριστής (Ερίκ Καντονά): το ζευγάρι που αλληλοστηρίζεται στην ταινία του Λόουτς Η αντίδραση οφειλόταν σε μερικές πολύ...
τολμηρές ερωτικές σκηνές (πεολειχία, σοδομισμός κ.ά.) που αγγίζουν τα όρια του πορνό, αλλά και ορισμένες ωμές σκηνές, όπως η κλειτοριδεκτομή της πρωταγωνίστριας της ταινίας Σαρλότ Γκενσμπούργκ.
«Δεν έκανα πορνό», ανέφερε στη συνέντευξη Τύπου ο σκηνοθέτης. «Μπορεί η ταινία μου να προκαλεί, αλλά αυτό δεν είναι πορνό. Κάνω ταινίες που να έχουν αντίκτυπο στα συναισθήματα του θεατή. Βέβαια, όταν γυρίζω μια ταινία δεν έχω στο νου μου το κοινό, τη φτιάχνω για τον εαυτό μου. Αλλά θέλω οι εικόνες που φτιάχνω να έχουν κάποιο αποτέλεσμα».
Στην πραγματικότητα πρόκειται για μια πολύ δυνατή, αναμφισβήτητα προκλητική -η πρόκληση όμως ήταν πάντα βασικό στοιχείο των μεγάλων σκηνοθετών- αλλά και ωμή σε κάποιες σκηνές της ταινία, από τις καλύτερες και πιο ώριμες του σκηνοθέτη της. Ενα ζευγάρι, ενώ περνάει περίοδο κρίσης, ιδιαίτερα η γυναίκα, με τον θάνατο του παιδιού τους, αποφασίζει να πάει στο εξοχικό τους, την «Εδέμ», όπως το ονομάζουν, που βρίσκεται στο δάσος. Εκεί, ο άντρας πιστεύει πως με την κατάλληλη βοήθεια η γυναίκα θα μπορέσει να ξεπεράσει τους φόβους της, ιδιαίτερα αυτούς που είναι συνδεδεμένοι με το δάσος. Αρχίζει μια οδυνηρή πορεία, με τη γυναίκα να κάνει προσπάθειες να καταβάλει τους φόβους της. Προσπάθειες που οδηγούν σε συγκρούσεις και ανεξέλεγκτα αποτελέσματα.
Σαρλότ Γκενσμπούργκ και Γουίλεμ Νταφόε, το ζευγάρι που σπαράσσεται στον «Αντίχριστο» του Λαρς φον Τρίερ Σαρλότ Γκενσμπούργκ και Γουίλεμ Νταφόε, το ζευγάρι που σπαράσσεται στον «Αντίχριστο» του Λαρς φον Τρίερ Βασικά, πρόκειται για μια ταινία γύρω από τον πόλεμο των φύλων, πόλεμο άγριο και αδίστακτο, που δεν μπορεί παρά να οδηγήσει στην καταστροφή. Για τη γυναίκα, και στη συνέχεια για τον άντρα, το δάσος -αλληγορία μιας νέας σατανικής Εδέμ- μετατρέπεται σε βασίλειο του σατανά. Τα φύλλα, οι κορμοί, το ποτάμι αποκτούν όλα μια απειλητική μορφή. «Το χάος βρίσκεται παντού», βρυχάται στον έντρομο άντρα ένα άγριο ζώο. Πιο άγριος, όμως, κι από τη φύση είναι ο ίδιος ο άνθρωπος. Η γυναίκα θα τραυματίσει φριχτά τον άντρα (πρώτα στο πέος κι αργότερα με τρυπάνι στο πόδι για να του περάσει ένα βαρύ τροχό), κι αυτός (ο Γουίλεμ Νταφόε) θα ανταποκριθεί το ίδιο βίαια. «Η κόλαση είναι οι άλλοι», έλεγε ο Σαρτρ. Ο Τρίερ μάς λέει: «η κόλαση είναι το άλλο φύλο». Αυτή την κόλαση περιγράφει με τα πιο μελανά χρώματα, με εικόνες εικαστικά έξοχες -ανάμεσά τους κι ένας εκπληκτικός λυρικός πρόλογος, κομμάτι για ανθολογία, που καταλήγει στον θάνατο του παιδιού. Συνδυάζει με τρόπο αρμονικό το κλίμα των έργων του Στρίντμπεργκ με τις ταινίες τρόμου για να μας προσφέρει μια αριστουργηματική ταινία.
Αντίθετα, πολύ ευνοϊκές εντυπώσεις προκάλεσε το «Αναζητώντας τον Ερίκ» του Κεν Λόουτς, με πρωταγωνιστή τον γνωστό Γάλλο ποδοσφαιριστή της Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ, Ερίκ Καντονά. «Σ' αντίθεση με άλλες ταινίες στις οποίες κρατούσα κάποιο ρόλο, σ' αυτήν δεν χρειάστηκε μεγάλη προσπάθεια, γιατί έπαιζα τον εαυτό μου», ανέφερε ο Καντονά στη συνέντευξη Τύπου. «Ταυτόχρονα έπρεπε να βλέπω τον εαυτό μου και μέσα από τα μάτια των άλλων. Πράγμα που απαίτησε συζητήσεις με τον Κεν (Λόουτς) για να φτάσουμε σε κάποιο αποτέλεσμα. Ξέρει να βρίσκει τις κατάλληλες απαντήσεις και να σε βοηθήσει όσο κανένας άλλος».
Ηρωας της ταινίας είναι ένας μεσήλικας ταχυδρόμος (τον ερμηνεύει ο Στιβ Εβετς), φανατικός οπαδός του Ερίκ Καντονά, με διάφορα προβλήματα τόσο με τα δύο παιδιά του, που είναι στην εφηβεία, όσο και με την πρώην γυναίκα του. Ξαφνικά εμφανίζεται μπροστά του ο ίδιος ο Καντονά, που από δω και πέρα τον ακολουθεί και τον «συμβουλεύει» για να μπορέσει ν' αντιμετωπίσει τα επιτακτικά του προβλήματα. Οπως και στις περισσότερες ταινίες του, και με βάση ένα πολύ ωραίο σενάριο, ο Λόουτς κινεί τα πρόσωπά του με δεξιοτεχνία και φαντασία σ' ένα εργατικό περιβάλλον. Χρησιμοποιεί ένα συχνά λυτρωτικό χιούμορ που βασίζεται τόσο στον ίδιο και το σεναριογράφο Πολ Λάβεϊ όσο και στον Καντονά. Αποτέλεσμα: μια πολύ ωραία ταινία, από τις πιο ρόδινες του σκηνοθέτη. *
Enet.gr





